Matlust iFokus

Matlust

Etikettbilder
Läst 1275 ggr
Martin
0

Fotografera mat

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, detta är inte ett fotoforum - jag vet. Men jag inbillar mig att folk som älskar mat och älskar att laga mat kanske fotograferar den ibland.

Tips på hur man får bra foto på maten? Blixtreflexer i glasen kan jag inte göra så mkt åt just nu tror jag, har en kompaktkamera där blixten sitter nära objektivet så har ingen möjlighet att slå den i taket eller så.

Bifogar dagens: Stekt ryggbiff med chilifrästa räkor, klyftpotatis och broccolimix med lite sås. Ett glas rött chilienskt vin till det.

mvh Martin

Anne
0

Jag fotar mat dagligen och mitt bästa tips - bra ljus. Det är tyvärr nästan aldrig nånsin vid köksbordet, utan man får "låtsasduka" eller fota mot nån fin bakgrund. Blixtljus ger nästan alltid en ganska platt, tråkig bild, som visserligen ibland går att rätta till i Photoshop. Men helst ingen blixt alls, i andra hand en blixt slagen i taket.

Ett mer allmänt tips - lek med vinklar, och gå gärna nära. Nu ser man inte så hemskt mycket av själva maten - det funkar som dokumenterande bild ("det här åt jag idag") men inte så bra som inspiration eller receptbild. Tycker jag då. :)

Martin
0

Tackar för tipset!

Kanske inte behöver ha hela dukningen, eller ens hela tallriken med. Skall ta det i beaktande nästa gång! Så enkla tips, men någon måste väcka tanken hos en :o)

mvh Martin