Julöl
Jag drack just min första julöl för i år. Det var en jämtlands julöl. Den var inte söt som många julöl brukar vara. Den hade mycket humlesmak men ändå inte hög beska. Klart köpvärd.
Jämtlands Julöl är bäst även i år, men med Nils Oscars hack i häl. Produktionen har ökats inför årets släpp och det har inverkat på menligt på kvaliteten. Jämtlands Julöl är inte lika fylligt "smakbrett" som förra årets utgåva. Jag har flaskor kvar från fjolåret så jag kan jämföra även om mitt smakminne också säger samma sak.
Ni som bor i Stockholm kan jag rekommendera ett besök på Glennfiddich Warehouse no 72 i Gamla Stan där de brukar ha Jämtlands Julöl på fat. Förra året var det himelskt och vida överlägset buteljvarianten.
mvh
Bertil

Försök inte. Mysingen Midvinterbrygd är fantastisk (från Nynäshamns Ångbryggerier). Ujujuj. Fylligt och smakrikt av tjära och lite pomerans.
Visst är Mysingen fantastisk, men gemene man kommer att ha svårt att uppbringa en flaska med denna bryggd. Om man helt skippar alla krav på tillgång, så kan det nog finnas någon julöl någonstans som även slår Mysingen.
mvh
Bertil
Det finns faktiskt en hel del flaskor av Mysingen kvar därute…så ut och köp. Jag kommer att ge ett omdömme de närmaste dagarna för er som vill ha en ranking :-)
mvh
Bertil
DN har fullständigt rätt när de ger Jämtlands Julöl en femma och Mysingen en fyra. Komplexiteten och "juligheten" är långt mer accentuerad i Jämtlands. För er som är bekannt med melass, så är detta ett inslag som finns i Mysingen. Ölet är lite defensivt i smaken och därmed faller det i jämförelse m. Jämtlands Julöl vars, beska och fyllighet i konsert med korinter, russintoner och viss nejlika verkligen bjuder in till julebord och dans kring granen.
Båda är värda att inhandla, men minns att Mysingen är 40% dyrare trots att jag ser det som 20% sämre (map satt betyg)
mvh
Bertil

Ska testa Jämtlands. Också. :)
Ja, gör gärna det…men det börjar ta slut nu…
Butik
Lagersaldo *
Hyllplats
Mörby Centrum, Golfvägen 2, DANDERYD
2 st
Mölnvik, Fenix väg 4-14, GUSTAVSBERG
1 st
Haninge Centrum, Drakslingan 12, HANINGE
9 st
1 st
2 st
Garnisonen, Karlavägen 100 A, STOCKHOLM
1 st
1 st
306 st
46 st
mvh
Bertil
Är det så dåligt intresse för Julöl i detta forum så att en så viktig sträng som denna hamnar utanför aktuella listan…är det så att det smygsups för mycket julmust kanske ;-)))
eller så är listan klar helt enkelt:
1.Jämtlands Julöl (om än knappare i år…ingen bra tendens)
2. Nils Oscar
3. Midvinterbrygd
mvh
Bertil
Jag gillar visserligen öl - men jag har alltid haft svårt för julöl eftersom den oftast är alldeles för söt. Precis som vissa andra mörka ölsorter som också kan vara alldeles för söta. Föredrar en bitter.
Då rekar jag Bedarö Bitter fr Nynäshamns Ångbryggeri eller Fallen Angel fr Jämtlands Bryggeri. Båda är exemplariska, dock är bedarö Bitter en beställningssortimentvara
mvh
Bertil

Ystas, Ystads eller vad den nu hette ska ni INTE släpa tungt hem 
Julöl är ingen hit.
#10 - Får kanske beställas någon gång då. För att få testa. Alltid roligt med nya sorter.
Till jul dricker jag helst Carlsberg 47.

Carlsberg 47 är god men man måste åka till Helsingör i rätt tid för att få tag på en tyvärr.
#13 o 14
Orkar inte längre…kanske har ni rätt…troligen inte;-)
mvh
Bertil
Nej tacka vet jag en kall Mythos på julbordet,
Mythos, är det den grekiska len? Går den att köpa på systemen här i Sverige? God var den i alla fall, när man var där nere i solen :o)
mvh Martin