Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 8281 ggr
Loucar
2009-10-08 15:30
0

Fondue

Hemma hos oss har det blivit populärt att ta fram fonduegrytan när det blir helg.

Dels är det trevligt då det tar lite tid att äta och det automatiskt blir mycket prat och mer tid för umgänge vid matbordet.

Är det fler än vi som ägnar sig åt detta på helgerna och vilka råvaror brukar ni använda och vad har ni till?

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Loucar
2009-10-08 15:36
0

Vi gör oftast en buljong på kyckling, fisk eller kalv, vitt eller rött vin och färska kryddor som salvia, rosmarin eller timjan.

Sedan doppar vi gärna kyckling, fläskfilé, oxfilé, entrecote, räkor, kräftstjärtar, champinjoner, paprika, broccoli, zucchini, halloumi och blomkål.

Såser är alla möjliga kombinationer med creme fraiche (exempel sweet chilisås, ajvar relish), jornötsås, bearnaise eller cafe de parissås, aioli med mera.

Couscous i olika varianter är väldigt gott att ha till men man blir väldig mätt på att bara doppa kött/fisk och grönsaker också.

Hälsningar

Louise

[Asta]
2009-10-08 17:36
0

Vi brukar göra fondue ganska ofta - är ganska förtjusta i det - vi har ofta hasselbackspotatis till. Har en hel del olika såser till. Har recept på både bra buljong och såser på min hemsida, men eftersom jag inte får länka kan jag bara säga att den som är intresserad kan hitta en del under recept>tips på min hemsida som du kan hitta via min profil.

Tycker att fondue är ett trevligt sätt att umgås eftersom det tar lite tid.

DesK
2009-10-08 18:08
0

Vi äter gärna fondue då och då. Konstigt nog blir det bara på vinterhalvåret.

/Désirée

MonisN
2009-10-09 10:50
0

Nu fick jag en riktigt backflash! Fondue har jag inte ätit sen 70-talet men, det var görgott som vi säger här i götet! Fonduegrytan har jag för länge sedan slängt. Kanske man skulle skaffa en ny?

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
2009-10-09 10:57
0

MonisN, skaffa genast en ny gryta!  Vi har 2 stycken och använder dem båda samtidigt oftast med lite olika smak   Tungan ute

/Désirée

Maria
2009-10-09 21:30
0

Fick också lite nostalgikänsla här. Det var MÅNGA år sedan sist.

/Maria

Karmatarerskanise
2009-10-10 00:54
0

Äger inte sakerna man behöver till, men önskar att jag gjorde det. Men hemma hos mamma och pappa gör vi det någon gång om året. Tyvärr bara i olja, så det får ingen smak.

Loucar
2009-10-10 17:23
0

När jag var barn då var det olja som gällde vilket inte var jättegott, kan vara därför intresset att använda fonduen avtog. Sedan när jag själv fick barn som nu blivit större är det ett mysigt sätt att umgås vid matbordet vilket gör att det blir uppskattat. Det blir ett sätt att runda av veckan på fredagen.

Vi är väldigt dåliga på att äta samtidigt annars vilket jag tror är rätt vanligt i många familjer på grund av olika orsaker.

En fonduegryta är ju inte så dyr att köpa så det är en bra investering. Sedan använder jag bränngele till min vilket gör att man slipper den lätt obehagliga doften från T-röd.

Här finns en länk där ni hittar olika fonduegrytor och tillbehör.

Hälsningar

Louise

Karmatarerskanise
2009-10-10 19:09
0

Ska kolla upp det sen Glad

Maria
2009-10-10 20:37
0

Det brukar finna fina fonduegrytor på loppis annars.

Människor som har använt dessa ett fåtal gånger (eller aldrig) och man kan få gamla fina sådana för en billig penning.

/Maria

sisal
2009-10-12 21:53
0

Fondue=nostalgi! Vet inte hur länge sen det var jag åt det! Har starka minnen från en restaurang i Östersund, En liten röd, som hade fondue som specialitet. Rödvinsfondue, ostfondue, chokladfondue med mera, Mums!

Där åt vi allt som oftast när vi var ute på turné.

Rekommenderar också "raclette" (stavas det så?)

OT: Har i alla fall dammat av "lergrytan", också en gammal klassiker! Skrattande

Loucar
2009-10-12 22:23
0

Såg nåt recept på tobleronefondue som jag är så sugen på att pröva.Tungan ute

Raclette har jag inte provat men borde vara nåt jag gillar ostälskare som jag är.

Sisal i lergrytan kan man göra mycket gott, även baka bröd, för er som inte provat kika in på matbröd.ifokus och salassos grytbröd väl värt och prova.

Hälsningar

Louise

sisal
2009-10-13 00:13
0

Tack Loucar för tips! Nu ska det bakas bröd.

Loucar
2009-10-13 00:17
0

Sisal var inte rädd för att exprimentera med olika smaker av grytbrödet jag har gjort 2 varianter en med morötter och en annan med zucchini, färska tomater, basilika och västerbottenost.

Hälsningar

Louise

MonisN
2009-10-13 00:28
0

#13 Har du en gjutjärnsgryta kan du baka härliga bröd i den också! Då smakar det som stenugnsbakatTungan ute

sisal
2009-10-13 17:14
0

Här kommer ett recept på raclette.

Ingredienser

500 gram racletteost
800 gram skalpotatis
smågurkor
syltlök
lufttorkad skinka
chorizokorvar, gärna färska att grilla

Gör så här

1. Här använder man en raclettegrill för att få det bästa resultatet. Saken är den att man smälter ost som sedan hälls över den skalade potatisen som kokats med skal.

2. Servera till: skinka , grillad korv, gurkor och syltlök till exempel. Man kan egentligen servera vad man vill till - till exempel en liten stekt, grillad biff.

3. Och man dricker faktiskt både kirsch(körsbärsbrännvin), vitt vin och gärna en kopp te till.

#14 Tack igen, låter smarrigt!

#15 Dags att införskaffa en gjutjärnsgryta också. Flört

MonisN
2009-10-13 17:42
0

#16 Ikeas järngrytor duger jättebra om man inte vill lägga ner massor på en Skeppshult eller liknandeGlad

Emaljoh4
2009-10-15 17:18
0

Vad är Fondue?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Loucar
2009-10-15 17:22
0

Det är en gryta oftast i gjutjärn i den har man i till exempel buljong och kryddor av olika slag och sedan kokar man upp detta på spisen så det är ordentligt varmt.

Sedan har man en ställning med en brännare under som man tänder och sedan sätter grytan på ställningen. Finns en länk ovan där du kan se hur en gryta ser ut.

Sedan har man speciella pinngafflar kan man säga och på dom stoppar man olika saker som kyckling, kött och grönsaker och sedan doppar ner det i buljongen tills de är klara.

Sedan äter man detta med olika tillbehör.

Hälsningar

Louise

Emaljoh4
2009-10-15 17:23
0

Det är det konstigaste jag har hört! Förvånad

Emaljoh4
2009-10-15 17:24
0

Jag tänker mig en gryta med typ, kött.

Sen har man typ kurdisk bröd och äter. Tungan ute

Loucar
2009-10-15 17:25
0

Du måste prova det är jättegott. Man doppar det sedan i olika såser (typ bearnaise) och äter med bakad potatis eller vad man är sugen på.

Hälsningar

Louise