Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2272 ggr
Tallgarden
2009-10-04 15:01
0

Salt

Man skall ju ha salt när man kokar både pasta och potatis men varför har man det? Blir det verkligen saltigare smak när saltet står och kokar bort?

DesK
2009-10-04 15:49
0

Funderade länge på samma sak och när mina barn var små kokade jag allt utan tillsatt salt. Numera har jag dock salt i kokvattnet och vi tycker att det blir lite mer smak på både pasta och potatis då   Glad

/Désirée

Tallgarden
2009-10-04 16:11
0

Men skall man ha i saltet i början eller när man tillsätter potatisen elle pastan? Min svärmor säger att salten klumpar ihops sig om man sätter i det innan det kokar.

Åsa S
2009-10-04 17:19
0

Saltet tar fram smakämnen.

Saltet kokar ej bort det kan inte avgå i gasform.

Och nej salt klumpar inte ihop sig det finns något som heter osmos (ingår i grundskolans undervisning, kanske lite updatering av grundkunskaperna behövs).

Tallgarden
2009-10-05 08:29
0

Hihi måste ha missat den lektionen.

DesK
2009-10-05 10:22
0

Åsa S allt man lärde sig i grundskolan är det nog få som kommer ihåg livet ut, så det finns absolut ingen anledning att påpeka för någon att denne behöver  uppdatera sina grundkunskaper.

Här kan man läsa om osmos

/Désirée

DesK
2009-10-05 17:28
0

För den som vill veta mer om salt och mycket annat rekommenderar jag boken: Salt en världshistoria av Mark Kurlansky

Boken är mycket intressant, särskilt om man är det minsta nyfiken på vår historia  Glad

/Désirée

MonisN
2009-10-06 11:59
0

Salt är smakförhöjande. Pasta utan salt smakar inte mycket. Har nån gång glömt salta både i pasta och potatis, men inte är det gott. När jag kokar pasta brukar jag ha i saltet när vattnet blivit varmt för att inte få saltfläckar i kastrullen.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

aggeelin
2009-10-06 16:19
0

Har för länge sen slutat att salta potatis och gröt, särskilt gröt smakar vidrigt för den ovane. Men saltar pastavattnet, pastan blir smaklös utan salt

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

MonisN
2009-10-06 17:00
0

Läste idag att svenskarna har dubblat sitt saltintag de senaste 40 åren, men att vi borde äta ännu mer saltObestämd Nu hann jag inte läsa hela artikeln men blev minst sagt förvånad av det jag hann läsa. Alla andra rapporter säger att vi ska vara mer sparsamma med saltet.

DesK
2009-10-06 17:05
0

#10 Intressant, var läste du det?

Kanske har det något med jodtillsatsen i salt att göra?

/Désirée

MonisN
2009-10-06 18:10
0

Jag läste det i en branchtidning om bröd (!) men tyvärr hann jag inte läsa färdigt för jag blev avbruten.

aggeelin
2009-10-06 18:13
0

#9 Att vi ska öka vårt intag? Låter konstigt, precis som #10 säger. Salt påverkar till exempel blodtrycket så att det stiger för mycket. I och för sig behöver vi natruim för processer i kroppen men jag tror det räcker med mindre än vi får i oss.

DesK
2009-10-06 19:11
0

Hum, jag är inte på något sätt negativ till att det faktiskt kan vara så att i alla fall en del människor skulle må bra av ett ökat saltintag. Till exempel de av oss som lider av lågt blodtryck och de som har problem med sköldkörteln.

/Désirée

aggeelin
2009-10-06 19:31
0

Det har du rätt i #13, där är det helt lämpligt med mer salt.

asvensso
2009-10-07 21:28
0

Bordssalt eller hushållssalt brukade alltid ha tillsatser av jod. Det ar svårt att få i sig tillräckliga mängder med jod. Numera använder många flingsalt, örtsalt typ Herbamare eller LowSalt med reducerade mängder salt i (smakar kemiskt och förskräckligt tycker jag).

Kanske är det så att vi får i oss för lite jod på grund av den sorts salt vi äter. Har för mig att jag sett det förut.

DesK
2009-10-07 21:37
0

#15 Det var just det jag tänkte på när jag skrev inlägg  #13  Glad Och jag instämmer angående smaken på LowSalt och liknande produkter

/Désirée

MonisN
2009-10-07 23:54
0

Jag använder mest vanligt salt med jod för att få i mig just joddet. Men i matbröd, fisk och sallader har jag alltid havssalt.

Maria
2009-10-08 22:30
0

Jag ÄLSKAR salt.

/Maria

Åsa
2009-10-11 17:32
0

Jag har haft struma och därför opererat bort halva sköldkörteln för nio år sedan. Eftersom jag inte gillar salt, så undviker jag det så gott det går. Jag tänkte att det kanske var därför till viss del jag fick mina problem, för att jag då inte fick i mig vad jag behövde. Men jag fick samma svar av sju olika läkare att det inte var minsta fara för mig och att jag inte hade fått mina problem med sköldkörteln på grund av för lite salt. De sa alla att råvaror i sig innehåller nog med salt och man får i sig tillräcklligt även utan att tillsätta salt, trots att man undviker de i sig saltare råvarorna som jag gör. Jag testas också varje år och mår jättebra.

Så av min erfarenhet känner jag inte att för lite salt ställer till elände, däremot för mycket.

Observera! Detta handlar om mig och jag går inte i god för att det är så för alla som har problem med sköldkörteln.