Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1563 ggr
Cartman
0

Lök Ingefära Vitlök

Lök, ingefära och vitlök har jag i princip i allt. Huvudskälet är att dessa smakar gudomligt tillsammans, det sekundära skälet är att ingredienserna tydligen är hälsobringande i och med lök (mot magcancer), ingefära (mot förstoppning, gasutjämnande) och vitlök (allicin for life). Nu undrar jag hur ni tillreder dessa?  Lök. Har genom trial and error 2 gånger närmast skurit av mig fingrarna vid löktillredning. Vis av skadan kör jag numera alltid schemat: Skär av ändarna och ställer löken på ena änden, skär densamma i mitten, skalar övre lagret samtidigt som skalet-du vinner affärsmässigt inget speciellt på att gneta, lägger halvorna på skärbrädan och skär ALLTID med kniven vid halvan där löken sluttar från dig. Det är hur enkelt som helst att skära fingrarna av sig. Om man bankar in denna princip så inbillar jag mig att man kan skära lök stupfull.  

Ingefära, finns få prylar som är så trådiga som färsk ingefära. River järnet och 1/8 fastnar. Frysa in och sen riva?

Vitlök, av med ändarna, skala och pressa. Finns det enklare sätt? Har läst om vissa produkter (Zyliss?) men hur funkar dom i verkligheten?

Hur som helst kan jag rekommendera dessa "LIV"-ingredienser - billigt, välsmakande och kroppsligt kraftfullt är en kombination som jag gillar skarpt. Men som sagt, hur optimera tillredningen? Om ni vill ha LIV Grand Turismo så rekar jag även grillkrydda och tabasco. LIV GT.

mandymoo
0

Lök och vitlök använder jag ofta - men inte ingefära. Den kryddan ska jag erkänna att jag nog tappat bort.

En LIV GT låter som något man ska testa Glad grillkrydda och tabasco används flitigt det med.

Kan du inte ge något litet recept där du har LIV eller LIV GT så att man kan prova?

Karmatarerskanise
0

Själv använder jag en manick eller vad man ska kalla det till Löken. Man delar den i halvor och sedan stänger du locket över och vips så är löken hackad Glad enkelt som tusan.

Ingefära river jag.

Vitlök gillar jag inte pressad utan använder den alltid finhackad. Tycker smaken blir unken då man pressar den Glad

Rickard007
0

Jag har i princip ALDRIG ätit min mat som den är måste bara ha kryddor. Olika beroende på vad det är med dessa använder jag mest:

* **Curry
* Vitpeppar
* Svartpeppar
* Cayennepeppar
* Medelhavssalt
* Tabasco

= Alla dessa gör så att maten blir STARK :D**

fido
0

Har upptäckt ingefäran och använder den ofta, började även med kanel på morgonfilen , det smakade inte så illa. Sedan kom larmet om att kanel inte var bra, så snart kommer det väl larmraporter om ingefäran.

[Asta]
0

Jag tror inte man pratar om att kanel på filen inte är bra - det som inte är så bra är att ta en massa kanel koncentrerat i tablettform som alla hälsokostaffärer säljer nu eller att du äter det skedvis.

Livsmedelsverket om kanel.

Terrierlina
0

Vi brukar köpa krossad ingefära på burk, funkar hur bra som helst. (Blue Dragon är godast).

#2 Vad är det för pryl till löken, en sån vill jag ha! Jag använder nästan ingen lök längre för jag gråter så mycket när jag hackar.

Tilda
0

#6 titta här på Alligatorn

[Asta]
0

#7 ja - det var en bra grej. Jag har också börjat gråta så in i bombens när jag hackar lök. Skall jag hacka mycket lök tar jag faktiskt på mig ett par simglasögon. Det funkar men ser nog ganska knäppt ut. Framförallt som de dessutom har blåa glas. Glad