Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2321 ggr
[Zkold]
2009-10-06 14:08
0

Kräsen sambo

Här hemma är det inte jag som står i köket, för det är min sambo. Jag får hjälpa till med maten men han ska göra de mesta för annars är han rädd att det blir fel.

Jag är för tillfället arbetslös och tycker att det skulle vara smidigt att jag skulle kunna göra maten tills han kommer hem från jobbet.

Nu är det så att han äter bara "mammas recept" och är inte sugen alls på att testa nytt, medan jag bara vill testa massa ny och intressant mat.

Har ni några förslag till en kräsen sambo?

(Han äter inte, skaldjur, fisk, svamp)

Jag är inte en expert i köket men är redo för något nytt och roligt!Skrattande

Loucar
2009-10-06 15:06
0

Finns massor med goda rätter.Glad

Kyckling med currysås och ris

Ugnstekta kycklingdelar där kan du även lägga dit bitar av zucchini, paprika och lök. Till det kan du ha antingen ris eller klyftpotatis.

Köttfärslimpa, gräddsås och potatis

Köttgrytor av olika slag med hemlagat potatismos.

Köttsoppa

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

[Zkold]
2009-10-06 15:22
0

Blev hemskt sugen på kyckling nu, blir nog detta receptet som jag hittade på nätet

Currykyckling

Skrattande

Kom gärna med förslag ska försöka göra en matsedel^^

Loucar
2009-10-06 15:50
0

Du kan ju alltid kika under oktobermatsedel och veckomatsedlarna som finns här där kan du alltid hitta inspiration.Glad

Frukostkorv och senapsås eller pepparotsås är ju också gott med potatis.

Men det kan ju vara sådant du vill komma ifrån beroende på vad "mamma" lärt honom att äta.

Hälsningar

Louise

aggeelin
2009-10-06 18:29
0

Det bästa är nog att småningom lära honom att äta annat än mammas mat, "görjobbigt" att ha en sån sambo, jag har haft det i ett "tidigare" liv och det blir bara jobbigt gör som med den små barnen han måste smaka bara lite Flört

Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet

[Spanaren]
2009-10-06 19:04
0

Enkelt men ändå lite festligt Glad

Falukorvsbakelser Ugn 225 grader

Cirka 500 gram falukorv (helst rak)

1 deciliter crème fraiche

1 matsked senap (osötad)

1 deciliter riven ost

Skär falukorven i cirka 3 centimeter skivor

Gröp ur inkråmet så att det blir små skålar

Hacka inkråmet och blanda det med crème fraiche och senap

Lägg fyllningen i skålarna

Strö över riven ost

Gratinera i 225 grader varm ugn i cirka 20 minuter

Servera potatismos och sallad till

Tips! Det går bra att byta ut senapen mot ketchup eller chilisås

[Spanaren]
2009-10-06 19:08
0

Detta recept är bara så gott och passar jättebra till hemgjort potatismos. Nu för tiden så tar jag inte med pepparrot och det blir lika gott ändå Glad

Gräddstuvad renskav med pepparrot

Portioner: 4

2 paket djupfryst renskav à 240 gram
2 finhackade gula lökar
3 matskedar smör
1 tesked salt
1 kryddmått svart- eller vitpeppar
1 smulad buljongtärning
3 deciliter vispgrädde eller crème fraiche
2 matskedar riven pepparrot
1 tesked kinesisk soja
finhackad persilja

Smält smöret i en stor stekpanna och lägg i det otinade köttet. Dela köttet med en gaffel efterhand som det tinar så det blir jämnt brynt. Värmen får inte vara för stark. Salta och peppra. Häll över köttet i en gryta.
Låt löken fräsa i samma fett som köttet tills den blir mjuk och guldfärgad. Blanda kött och lök i grytan. Tillsätt buljongtärning och späd med grädden. Låt småkoka på svag värme cirka 15 minuter. Späd med buljong, vatten eller grädde om såsen blir för tjock.
Tillsätt soja och pepparrot när rätten är färdig. Smaka av.
Strö över hackad persilja och servera med kokt eller råstekt potatis och saltgurka eller ättiksgurka.

Variationer:
Älgskav kan tillagas på samma sätt. Om man har älgkött i frysen är det enkelt att själv göra "skav". Låt köttet ligga framme någon timme så att det blir tempererat. Det skall fortfarande vara ganska hårt. Skär köttet med vass kniv eller i skärmaskin i hyveltunna skivor.

aggeelin
2009-10-06 19:32
0

Mums spanaren det låter jättegott.

DesK
2009-10-06 19:34
0

Instämmer med föregående talarare  Glad

/Désirée

[Spanaren]
2009-10-06 20:53
0

#7 och #8 Skrattande

[Zkold]
2009-10-07 00:17
0

Idag var han skeptisk till maten, jag tyckte den var jättegod! Men han åt upp allt i alla fallFlört

Är man 24 år borde man lära sig att äta annat också så nu ska jag börja exprimentera!Skrattande

aggeelin
2009-10-07 01:43
0

#10, bra tänkt, lycka till Skrattande

MonisN
2009-10-07 10:19
0

Nu är inte min familj så kräsen, men det finns rätter som bara jag gillar och då lagar jag det också. Vill dom andra ha något annat så varsegod, jag flyttar mig gärna från spisen. Men så länge ingen annan vill laga maten, ja då betämmer jagSkrattandeFlört 

#10 Stå på dig! Exprimentera med det du gillar också.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Loucar
2009-10-07 10:21
0

Håller med det är vad som ställs fram som äts annars är det bara att gå hungrig från bordet.

Hälsningar

Louise

DesK
2009-10-07 13:46
0

Ett tips för husfriden kan vara att du ser till att det finns rester av något du vet att han gärna äter, när du själv vill experimentera. Se bara till att han först smakar på det nya du har gjort innan du eventuellt talar om att han kan ta den där resten  Glad

/Désirée

MonisN
2009-10-07 15:46
0

Hmm, hon är flickvän inte mammaObestämd Dags att klippa navelsträngenFlört

Hoppade jag in i elden nuTyst

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.