Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1895 ggr
Hanna--
2006-10-20 12:49
0

Fredag kväll....

Hej, jag brukar hålla till på Keramik i fokus,
men så fick jag syn på det här forumet och började läsa.

Intressant, skojigt och inspirerande! Glad

Är en urusel matlagare. Tycker att det är kul att läsa "matporr" men det blir ändå hemskt mycket mackor och färdiglagat Ledsen

Allra värst är stressen när man sent fredag eftermiddag står i affären och skall försöka komma på något gott till kvällen!

Någon som har ett gott - och helst enkelt och snabb lagat _ tips på vad jag skall slänga ner i matkorgen under eftermiddagens raid i mataffären?

Anne
2006-10-20 12:59
0

Åh, välkommen hit :) Nåt schysst fredagstips, jaaadu. Jag har noll fantasi just nu - men det lutar lite åt att det blir mangokyckling här. Klipper in receptet, från min blogg…

Mangokyckling
4 portioner

450 g lårfiléer av kyckling, delade i lagom stora bitar
1 rödlök, finhackad
1 klyfta vitlök, pressad
2 msk honung
3/4 dl mangobalsamvinäger
1 msk kycklingfond
1 röd paprika, finhackad
2 mango, finhackade
50 g cashewnötter, grovhackade
3 msk grädde
smör
salt
torkad röd chili (helst i kvarn)

Bryn kycklingen i lite smör. Tillsätt lök och vitlök. Häll i honung, viänger och kycklingfond, och koka upp. Sjud tills kycklingen är klar. Tillsätt paprika, mango och nötter och koka upp igen. Krydda med salt och torkad chili tills du är nöjd. Precis innan du ska äta, rör ner grädden för att få en rundare smak och mer sås. Servera med fullkornsris.

Veduran
2006-10-20 14:42
0

Panerad lövbiff med ost och kalkon (sådana tunna skivor) imellan :)

SirpaFingerroos
2006-10-21 20:58
0

Hej Hanna

det här är så gott!

Pasta med laxsås. Kallrökt lax 200gr, Milda minimat, lätt creme fraiche, buljong tärning Örtagård vitlök och persilja,                       Gör så här: Koka ihop Kelda + creme fr .. ha i tärningen.. dela laxbiten i små bitar. Ta bort fiskben.. kan följa med…Blanda i laxen i såsen. Koka en stund. Servera med kokt pasta.                                                                                      Det  här är gott och snabblagat =) Trevlig helg. Hälsn Sirpa

[Asta]
2006-10-21 23:12
0

Fredagar är vi ofta så slut att det blir inget särskilt. Ofta går vi faktiskt ut och tar en bit. Lördagen däremot  brukar bli lite mera genomtänkt.

Ikväll blev det t.ex. paella

Karmatarerskanise
2006-10-22 00:05
0

Här blev det hemmagjorda hamburgare :) Supergott!

Hanna--
2006-10-22 19:50
0

Mmm Mangokycklingen låte god….men lite för mycket jobb, i alla fall fredag kväll (Ja, nu förstår ni kanske vilken "nivå" jag är på när det gäller matlagning…inte särskilt hög!!!!)

Panerad lövbigg med ost och kalkon, hmmm hur….jag lägger kalkon skivor på lövbiffen och ostskivor och sedan panerar jag och därefter steker jag….??? Mmmm smält ost är alltid smarrigt….

Ohh ja laxpasta är gott! Det är faktiskt en av de få sakerna som jag klarar att laga! 

Är imponerad över hur avancerade saker ni svänger ihop på fredagskvällen! Här blev det betydligt enklare, nämligen, laxtoastar!

Veduran
2006-10-24 15:26
0

#6 Jättelätt och snabbt går det. Ta en lövbiff, hyvla på en ostskiva, lägg på en kalkonskiva, sen viker du hela biffen dubbel. Alltså bara fyllning på halva. Är det små lövbiffar brukar jag ta 2. Brukar smörja lövbiffen med soja och sen dubbelpanera, mjöl+ägg+ströbröd och sen i stekpannan :)

Anne
2006-10-24 19:10
0

Tricket med mangokycklingen är att förbereda - då tar det bara ett par minuter att väl laga. (jaja, och så koka riset då - men man kan fuska, finns utmärkt bra "färdigkokt" från Uncle Bens!) Och så fuskar man och tar fryst mango, den är precis lika god (i alla fall i mat) och tusen gånger enklare att använda :)

Hanna--
2006-10-24 19:35
0

Färdigkokt ris ?!?

Är det ett skämt , finns det????

Låter lätt stressframkallande….

Anne
2006-10-24 19:43
0

Hanna - det finns faktiskt! :) Uncle Ben's delade ut gratisprover på mitt gym i våras. Tog ett par påsar och.. tja, det var helt okej. Inget jag skulle köpa kanske, men som akut måste-ha-mat-NU var det faktiskt schysst. Finns både vanligt och färdigkryddat. Fast jag är lite osäker på om jag sett det i butik, faktiskt…

Martin
2006-10-27 19:24
0

Fredag och dags att jobba kväll/natt. Blev en pasta carbonara till middag för en timme sedan, och nu har jag precis gjort en smaskig baguette med lite brie, salami, sallad, paprika och ett par oliver, att ta med till jobbet och äta som kvällsmat. Är det fredag så är det, oavsett om man är ledig eller jobbar :o)

mvh Martin

Anne
2006-10-28 01:26
0

Fredag igen ja, idag blev det riktigt, riktigt god sushi! Jag är ingen sushi-fan - det här var tredje gången nånsin, men nu börjar jag förstå vad det hela handlar om. Fick bitar med saffransmarinerad lax, tonfisk med wasabi-marinerad flygfiskrom, hälleflundra med rödlök, havsgösfilé, jätteräka med chilimajonäs, halstrad lax med korall, och en massa annat mumsigt. *Duktigt mätt*

Rickard007
2007-01-03 02:20
0

Lätt, Gott, Olyxigt ;) Pannkakor ;)

Terrierlina
2007-01-04 17:32
0

Vi brukar göra pasta med pesto när det är bråttom.

För två:

En påse färsk spagetti - kokas i två minuter och häll sen av vattnet och släng tillbaka pastan i kastrullen.

Blanda i:
1 burk pesto
1 burk körsbärsomater (brukar dela i halvor)
1 påse pinjenötter

KLART!!! Tar allt som allt 3 minuter efter att vattnet har kokat upp!