Köttbullar
Jag har nästan alltid köpt färdiga köttbullar fast de inte är så goda. Det har varit för jobbigt att steka själv. De har bara blivit platta och svårstekta. Men jag läste om ett annat sätt. Man rullar köttbullarna och lägger dom i en stor gryta med vatten och sen sätter man på värmen på spisen. När köttbullarna flyter upp till ytan så är de färdiga att stekas. De behöver bara stekas så de får en yta för de är färdiga innuti.
Köttbullsmeten gjorde jag så här.
500gr köttfärs
2-3dl mjölk
4 msk senap
hackad och stekt lök
salt+peppar
Blanda köttfärs och mjölk till en smet och sedan i med resten.
Har ni andra goda köttbullsrecept?
Blev det bra då? :)

Ja det blev jättebra. Såsen blev jättegod (jag använde kokvattnet till såsen) inga brända smaker som det lätt blir när man steker köttbullar. Nästa gång ska jag göra massor av köttbullar och lägga i frysen.
Smart. Man kan ju säkert frysa dem o-stekta, och så bara langa ner i stekpannan..
Jag brukar för övrigt ha ägg och ströbröd i min smet, och mindre mjölk. (och absolut ingen läskig senap) :) Och gärna lite kryddpeppar!

färs
ägg
senap
salt+peppar
det är det jag har … har aldrig testat koka dem .. det ska jag göra! varför hade du mjölk i, är det inte godare med grädde? =)

Det stod mjölk i receptet :)
Det hela kommer från Jan-Boris Möller som hade lite tips i Lidlreklamen innan jul. Han hade hackade pickels och kanel i, men det skippade jag.
Jag har aldrig fått så runda innan, senap har jag inte testat heller men det var jättegott.

Det där är jättesmart! Särskilt om man gör mycket och fryser in. Man kan slänga i en buljongtärning också om man vill.
Fast varför skall man sätta på värmen efteråt? Jag brukar rulla och slänga i dem i kokande buljong. Sedan fiskar jag upp dem när de kommer upp till ytan.

Jag blötlägger några skivor med formbröd i mjölk så dom blir ordentligt uppblötta innan jag har ner dom i köttfärs smeten.
Tidigare hade jag stöbröd istället men tycker nog att formbrödet gör så det blir saftigare…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Mitt köttbullsrecept, som jag dessutom använder till biffar och köttfärslimpa är;
till 500g färs
1dl vatten
½dl skorpmjöl
1 ägg
1tsk löpulver(min mage klagar midre på lökpulver än på färsk lök)
salt & peppar
Gör jag meatloaf har jag 2 ägg istället för ett och 2dl mjölk istället för vatten. Prova även att köra den i en brödform i ugnen på 175C i ca 1timme. Den blir riktigt saftig då! 
Du ska ha lite skorpmjöl samt ägg också…precis enligt #8
Tips: Titta på TV4+ där Per Morberg lagar lysande mat på ren ad hoc basis!!
mvh
Bertil
Ett par tips.
Använd rostad lök i smeten.
Använd spritspåse när ni formar köttbullarna.
Lägg köttbullarna på plåt och "baka av" i 175 grader i ca. 15 min.
Inget kladd.
Har själv provat att blanchera köttbullarna också och det är ett bra tips om man vill ha helt runda.
Ytterligare ett knep om man inte orkar rulla.
Spritsa strängar med köttbulls-smet på ett brett ugns galler och tryck till.
exakt lika stora köttbullar.

#9 Nej inget ägg eller skorpmjöl i detta receptet. Receptet kommer från Jan Boris Möller men det var julökttbullar med lite annan kryddning.
#10 Härliga latmanstips :-)