Köttfärslåda med variationer
Något som är busenkelt att göra är köttfärslådor
Man tager vad man haver och det bli nästan alltid lika gott. Mitt grundrecept baserar sig på 0,5 kilo fläskfärs eller nötfärs som jag blandar i lite malet grisfett i, 2 ägg, 3 matskedar vispgrädde, salt, svartpeppar och kryddpeppar.
Jag kan nöja mig så eller blanda i riven ost, dijonsenap, stekt bacon eller annat som kan vara lämpligt.
Smacka allt i en ugnslåda eller gratängform som är smord om det inte är teflon, och så in i ugnen på 200 grader i 20-30 minuter. Den längre tiden om det blir tjockt och brett.
För den som har varmluftsugn kan jag rekommendera att även sätta in en plåt med klyftor av potatis, rödbetor, kålrot samtidigt med köttfärslådan. gör en ny tråd med det

Låter supergott Korseett.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
den senaste jag gjorde var med stekta bacontärningar och dijonsenap och mumma va gott de blev!

Lite riven pepparot skulle nog inte heller vara helt fel till detta.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag har ibland i ett lager ärter och morötter på burk i köttfärsen. Och häller lite buljong på. Det blir riktigt gott de med.
Provade idag ett recept med en köttfärsröra i en smord ugnsform och sedan satte man dit kokt ris. Gjorde småhål i riset och fyllde med Bearnaisesås och strödde över riven ost. Gratinerade tills allt fick lite färg i 225 graders ugn.
Blev ganska smarrigt men jag ska använda annan Bearnaisesås nästa gång (och då gjord på pulver).
/kram Spanaren