Matlust iFokus

Matlust

Etikettersopporsåser
Läst 2454 ggr
Loucar
2009-09-22 00:40
0

Ärtsoppa

Som med många gamla recept så finns det väldigt många varianter på hur man tillagar ärtsoppa. En del säger att det ska vara enbart timjan, en del bara mejram och en del har både och. Hur gör ni i er familj?

Detta är min pappas recept som hans barnbarn verkligen gillar, vi föräldrar kan inte göra så god ärtsoppa som morfar/farfar enligt dom. Löken har han i för att det minskar gaserna i magen och det stämmer i alla fall i vår familj.

Ärtsoppa

500 gram torkade gula ärter

500 gram rimmad fläskbog eller fläsklägg

3 liter vatten

1 gul lök

1 tesked salt

2 teskedar mejram

1 tesked timjan

Blötlägg ärtorna i vatten i minst 12 timmar och byt vatten 2 gånger under tiden.

Koka ärterna i 1 timme, skumma av under tiden. Tillsätt sedan bogen som kokas i cirka 1,5 timme ta sedan upp den o tärna den och lägg tillbaks i soppan tillsammans med en skalad och halverad lök och kryddor. Koka tills ärterna är helt mjuka. Ta ur löken innan soppan serveras.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Martin
2009-09-22 16:19
0

Eftersom att jag sällan har eller tar mig tid att laga mat så pass lång tid som det tar att göra ärtsoppa så får jag oftast nöja mig med Soldatens ärtsoppa, vilken jag tycker är god. Dock späder jag med lite mindre vatten än det står i receptet samt ibland (om jag tar lika mycket vatten) så rör jag ner lite extra fläsk, för att få den lite matigare.

Ärtsoppa är för övrigt något av det mest underskattade som finns en kall och kulen höst eller vinterdag, och i vinter skall jag göra det från grunden en gång hade jag tänkt mig.

mvh Martin

Loucar
2009-09-22 16:21
0

Ja visst är det gott marnyman Glad. Soppa över huvudtaget är underskattat är ju supergott att får när man kommer in från en kulen dag.

Hälsningar

Louise

Martin
2009-09-22 16:23
0

Ja. Sitter även och tittar på lite recept efter en mustig gryta, nu när hösten står bakom hörnet.

Men just nu får det nog bli ett paus i pluggandet / surfandet för att fylla på energibehovet. Blir Khao Lak soppa med lax och räkor.

mvh Martin

Loucar
2009-09-22 16:25
0

Kika på vinifokus under Rött vin/Italien och tråden Campolieti så hittar du en schysst köttgryta.

Hälsningar

Louise

DesK
2009-09-22 20:04
0

Jag använder gärna Bacon eller annat rökt fläskkött inär jag kokar ärtsoppa  Tungan ute Varför inte växla om med att koka gröna ärter istället för gula ärter? Det är också gott!

/Désirée

Loucar
2009-09-22 20:34
0

Absolut man kan mixtra med ärtsoppan jag vet att jag använt rester från julskinka och det funka det med.Glad

Hälsningar

Louise

Martin
2009-09-23 01:42
0

Julskinka-skrapet måste ju vara perfekt till ärtsoppan Glad

mvh Martin

Loucar
2009-09-23 01:45
0

Jo det blir väldigt gott faktiskt

Hälsningar

Louise

Maria
2009-09-23 16:20
0

Jag har lite olika kött i ärtsoppan. Ibland fläskben, rimmat fläsk eller lägg och ibland köttkorv. Då kokar jag soppan ofta på någon spad jag haft i frysen.

Mejram har jag aldrig i men däremot timjan och lök.

/Maria

Loucar
2009-09-23 20:04
0

Har aldrig provat att ha i korv, ska göra det vid tillfälle.

Hälsningar

Louise

DesK
2009-09-23 20:05
0

Det är gött det  Tungan ute

/Désirée