Smalmat
Borde det inte finnas en grupp med smalmat, för oss som likt Pelle får tänka lite på vad vi äter för att inte bli för mycket
All smalmat är ju inte grönmat…

Håller med att det vore bra. Tänker visserligen inte själv så mycket på att det skall vara smalmat jag skall äta men området intresserar nog väldigt många

Tar till mig din idé Kiara. Nån som skulle vara intresserad av att hjälpa till med en sajt som inriktar sig på helheten kring viktminskning dvs kost, motion, beteende, motivation mm ?
Behövs väl ingen egen sajt? Räcker väl med en ny grupp på Matlust?
…eller får inte smalmat vara lustfylld…?
Tja, vi kan göra en ny grupp om ni vill.. fast jag ser nog ändå hellre att man lägger recept i de vanliga "huvudgrupperna" och kanske snarare skriver i rubriken [smalt] eller nåt i den stilen.
De flesta recept kan ju dessutom göras smala, om man så önskar, med lite fiffiga utbyten. Det försvåras också av att vissa vill äta mindre kalorier, andra vill ha låg GI, andra vill ha inga kolhydrater, osv. i all oändlighet. Det blir alltså lite brett med en kategori "nyttigt" där väldigt mycket också passar in i de andra kategorierna. Det är så jag tänker - fast jag böjer mig gärna om jag blir övertalad :)
Däremot vore det jättekul med en egen iFokus site med mer kompletta diskussioner kring "fitness" med allt vad det innebär. :)

Smalmat SKA vara lustfylld, Anders. Att späka sig är inget bra sätt att gå ned i vikt på,det håller bara ett par veckor sen är man tillbaka i gamla vanor igen.
tar till mig fitness tanken, Anne, även om jag tror att viktminskning.ifokus är ett ganska lagom smalt ämne som det är ganska lätt att samla intresserad kring iom att så många andra forum om detta är avgiftsbelagda och kräver investeringar i ett helt program för att komma åt forumbiten.
Jag får för mig att kroppen, träning, vikten, kosten från alla möjliga håll och perspektiv blir för blandat. Träningsgalningarna får inte sitt, och de som vill ner i vikt får inte sitt. Fast jag kan ha så fel, så fel. Men klart är att de sajterna skulle ha stor nytta av att finnas bredvid varandra.
Fler synpunkter, intresserade deltagare, eller skribenter? Fortsätt här i tråden, eller skicka ett mess till mig.

Jag brinner ju för en sajt om hud, hår, smink, spa, avslappning, massage, mjukare träningsformer osv… På en sådan kan säkert vissa trevliga råd och tips samt artiklar om viss bra (vegetarisk, grönsaker, frukt mat) ingå, men inget om just viktminskning i sig. Det tycker jag nog också passar bäst i egen sajt, det finns så mycket olika "läror" och tips om det.
Håller med Pelle om att det kan passa bra med en egen lite smalare sajt för just det, fast viss träning passar ju även där…:) Ja det är ju väldigt många sajter och ämnen som skulle kunna överlappa varandra när man börjar fundera, alldeles snurrig kan man bli…:)
Och annars så tycker jag ju att även "smala" recept passar alldeles utmärkt på Matlust!

Pelle och Pia ett "livslust i fokus" det saknar jag faktiskt för att gå ner i vikt är ju så mycket mer än mat, det är ju faktiskt att ta hand om sig själv. Och som du skriver Pelle ett forum som inte kostar pengar skulle vara något om inte annat för oss som redan lagt om men måste hålla ut för det är ju ett livsprojekt.
Ja, Pia "hud, hår, smink, spa, avslappning, massage, mjukare träningsformer osv…" det går ju också in där. Sen finns en grupp människor som har motsatt problem med vikten och dom kan inte leva på grädde för hjärtat må inte bra av det, dom borde också platsa där.
Att det finns ett behov det märks på andra forum där helt plötsligt tråden om vikt dyker upp och då blir det alltid mycket diskuterande.
Jag tror att "livslust i fokus" skulle kunna locka många, tråden [snabblagat smalt] och [träna rätt] är given.
Anne det finns många metoder men bara en för att gå ner och det är ät mindre kalorier än vad du förbrukar men risken är att man svält sig och svält sätter kroppen på sparlåga man måste äta sig mätt på rätt sätt. Vägen dit är genom mycket fibrer och vitaminer, lagar man "vanliga" recept och tar bort grädde och smör då har du bara tagit bort man måste lägga till också och då nyttigt.

Det känns m a o som om det finns plats för flera olika sajter, som kanske i viss mån överlappar varandra. Men att samla allt under "ett tak" blir lite väl mastigt och brett kan jag personligen tycka.
Men namnet Livslust var en himla bra idé på någon av de ev sajterna, Kiara!

Hud, hår, mode och smink kanske ska ha en egen och så en för vikt och vardags hälsa typ livslust

Jag tycker tycker mode behöver en alldeles egen sajt och smink, hud, spa, massage, avslappning, mjukare träningsformer (yoga, qi gong osv) en egen. Det är ganska viktigt att det inte blir för brett och svåröverskådligt kan jag känna. Väldigt mycket att ha hand om som värd också om man har ett väldigt brett forum:) Då gäller det att man har många duktiga medredaktörer som vill fixa mycket också.