Matlust iFokus

Matlust

Etikettermjölmatgrynris
Läst 1726 ggr
Martin
2006-08-23 03:00
0

Pizza

Det finns säkert här någonstans, men jag kan inte hitta det. Vad är era bästa hemlagade pizzarecept? Själv är jag svag i salami och andra smakrika korvar, tunnt skivade på pizzerna.

Har inte gjort så mycket hemgjord pizza, men tänkte bjuda hem några vänner på öl, pizza och fotboll, så tips på recept mottages tacksamt.

mvh Martin

Anne
2006-08-23 09:25
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Åh, jag gillar mozzarella, lufttorkad skinka, basilika, rödlök,  champinjoner, pinjenötter… och så lite parmesan på toppen. Ingen otäck stark tomatsås, utan hellre en färskgjord på hackade tomater, vitlök och olivolja. Ja, så här ungefär - se bild.

Nu blev jag ruskigt sugen på hemgjord pizza. Mm. Har inte riktigt hittat ultimata receptet för bottnar dock!

Linda
2006-08-23 11:19
0

Skulle vilja att det fanns en pizzeria som gjorde bottnarna på fullkorn, bara ha fyllning som kändes mer sund samt skippa pizza salladen mot vacker grönsallad.

-Någon som vet om någon sådan pizzeria finns?

Martin
2006-08-23 13:57
0

Pizzerian på Hermodsdal i Malmö har en blandad grönsallad på sin kebabpizza (alltså inte som ersättare till pizzasalladen). Först tyckte jag det var knepigt, men det är faktiskt gott!

mvh Martin

Gozan
2006-08-23 15:09
0

Hemgjord pizza med köttfärs, brunkål, bacon och tomatskivor det låter konstigt med brunkålen men är jättegott.

Siss
2006-08-24 01:07
0

Anne, den Pizzan såg helt otroligt god ut!
Jag letar också efter ett gott recept på pizzabotten, ett som blir tunt och inte panpizza-tjockt.

MaMaMade
2006-08-24 16:02
0

Till vårt 40-årskalas gjorde jag små portionspizzor med stekt lök och mangold. Fräs mangolden i lite olja tillsammans med vitlök efter smak. Bred ut på pizzabottnen tillsammans med gyllenbrunstekta lökringar, gärna glaserade med lite farinsocker, salta och peppra. En god ost över, själv tog jag mozzarella och peccorino.

Salami, lökringar och oliver är en klassisker annars!

Pernilla
2006-08-25 11:11
0

#6 Oooh, låter lyxigt! Oj vad jag ska prova!

clivia
2006-08-25 12:25
0

Å gud vad gott med mangold på pizza, det hade jag aldrig kommit på. Ska testa när jag får fatt i en bunt!

AndersE
2006-08-25 13:33
0

#2 Pizzadeg på Dinkel!

Var? - i Ängelholm så klart.

Länk borttagen då den inte fungerar/Loucar

CBA
2006-08-25 19:18
0

Linda- I Väsby finns det en pizzeria i Smedby (högst upp i Smedby mot brandstationen och soptippen till) som har fullkornspizza om man vill ha Förvånad

Om du tar deras Rondell så har den massor av grönsaker i, den är ruskigt god Förvånad

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

stry
2006-08-27 18:43
0

En ost som gör sig bra på pizza är faktiskt Greklands stolthet fetaosten käkade det ett par gånger i sommar när vi var på Kreta. Bagaren hade en stor kluns fetaost han rev över pizzan. Kombinerat med färska kryddor, kryddstark korv och lite paprika var det perfekt. Rödlök också.

Att det sedan gräddades i vedeldad stenugn gjorde inte saken sämre! Bästa pizzan jag ätit.

LinneaG
2006-08-30 10:20
0

Hemgjord pizza med köttfärs, fetaost, majs och gröna oliver.

tillalex
2006-08-31 01:13
0

Om jag har tid brukar jag kalljäsa degen. Halva mängden jäst mot normalt och iskallt vatten, sedan får degen stå i kylskåpet över natten. Ger en lite segare botten och godare smak.

reverse
2006-09-03 15:45
0

Finns en pizzeria i Bergshamra (Solna) som har fullkornsbotten för den som vill.

//Lina

Loucar
2009-09-09 00:21
0

Blev bjuden på en lite udda men jättegod hemgjord pizza för ett tag sedan.

Det var vanlig deg. Sedan skulle man skiva päron (välj en saftig sort), päronskivorna ska täcka hela pizzabotten. Smula sedan över gorgonzolaost och krossa valnötter som strös över ost och päron. In i ugnen o grädda tills osten börjar smälta. Supergott var det med lite ruccola och självklart ett glas rött till.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Maria
2009-09-09 01:07
0

Personligen tycker jag det viktigaste förutom en god pizzadeg är tomatsåsen/röran.

Jag brukar göra den på krossade/mosade tomater, lök, färska (eller torkade örter på vintern) som oregano, basilika citronmeliss, persiljekvistar, lagerblad, vitlök, honung, eventuellt aningen buljong och olivolja.

Detta ska koka ihop minst en halvtimma. Det går bra att göra en stor sats och frysa det som blir över.

/Maria