Julköttbullar
Håller på och ska göra några köttbullar till julafton, någon som har nåt förslag på hur man kan piffa upp dem ? :)
Har precis avslutat allt julbestyr nere i köket, stressad nattmänniska som jag är.. Tror att jag är lite sent ute men, vill dela med mig av ett litet knep iallafall, till andra tillfällen kanske? =)
På cirka 1 kg gör jag en vanlig smet, färs, ägg, vitpeppar, uppfräst lök osv. Har sedan i ungefär en dl thai chilisås, fem krossade vitlöksklyftor en uns svartpeppar och färsk basilika (funkar lika bra från burk).
Nu till knepet; istället för att använda vatten/mjölk till ströbrödet så använder jag (riktig visp) grädde. Grädden, förutom det uppenbara att tyvärr göra köttbullarna xtra feta, skapar mild och god balans även fast man kryddat ganska hett eller stark, och folk kommer undra hur du lyckas så bra med dem.
Lovar, det är värt att testa. Förstås ingen vardagsmat, men så här till jul så får man faktiskt.
Det som är kul med just köttbullar är ju att man kan smyga ner lite av varje och liksom göra det till sitt helt egna recept, hackad paprika, stekta baconbitar, svamp, vitlök, ostar, goda såser, annorlunda kryddor osv. Blir helt klart en stor skillnad om man piffar med dem lite och man kan ha i nästan vilken krydda man vill.
usch, nu är det sovdags… fastnat helt grymt i köttbulleträsket..
Lite vilt touch kanske
enbär, rosmarin el. dyl.
Jag är mest förundrad över att hoppsan, det gick ju att steka köttbullar i ugn. Helt. Inget stekos för mig i år! Jag är helt överkycklig…