Matlust iFokus

Matlust

Etiketterrådtips
Läst 16250 ggr
Sehvrin
0

Frysa mögelost?

Jag undrar om man kan frysa ner mögelost? Jag vet ju att man kan frysa ner vanlig ost….

(åker hemhem i övermorgon och har för mycket mat, så jag kommer inte kunna äta upp den just nu)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Pernilla
0

Ingen som kan hjälpa Johanna? Jag har aldrig testat. Jag tror nog att du skulle kunna frysa den och sedan använda den i mat etc., men att äta den "bart" efter att den varit fryst tror jag kan vara svårt.

//Pernilla

Anne
0

Jag har inte heller testat, men jag tror precis som Pernilla att det går bra att frysa och sedan värma, men jag skulle nog inte vilja äta den som de är.. fast å andra sidan, det kanske bara är nån fix idé. Brie går utmärkt att frysa, och sen äta som vanligt. (I hela tårtor, åtminstone.)

Sehvrin
0

Jag hade tänkt att använda den i matlagning sen, eftersom den enda gången jag äter mögel ost som den är (nästan iaf) är till pepparkakor i en blandning med créme fraiche, och när jag kommer tillbaka är ju den säsongen över =)

clivia
2

det går alldeles utmärkt att frysa ned osten men jag skulle rekommendera att du sedan använder den i matlagning och inte som den är, det kan bli lite grynigt. Men som sagt - smaken är det inget fel på.

Sehvrin
0

Tack så mycket för svaren =) (osten ligger i frysen nu)