Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 16661 ggr
Illan
44

Rosenbönor

Jag provade att så rosenbönor i år istället för tomater, men eftersom hela juli regnat bort så är det bara två tappra som överlevt. Nu står den äntligen i blom och jag väntar med spänning på bönorna. Det är såna där som är så vackert marmorerade i rosa och svart. När jag var liten fick jag sådana av morfar och jag vårdade dem ömt som skatter i mina fickor. Tänkte att barnen skulle få samma skönhetsupplevelse som jag av dem… Men så hörde jag att man faktiskt kan äta dem!?! Åhå - hur då då? Nån som vet?

Åsa S
0

Rosenbönor/blomsterbönor är samma sak som engelsmännens älskade grönsak Runner beans.

Det vanligaste är att man äter de unga baljorna innan fröerna svällt, jag brukar bara strimla dem (ytan är lite sträv på baljorna men det märks inte om man strimlar dem) och steka dem på svag värme med vitlök, salt och peppar tills de är mjuka. Jag har gjort en mer grytliknande variant från Jamie Olivers recept och då kokade man de strimlade bönorna i en tomatsås med en massa chili i och det var också gott.

Man kan dock även äta själva fröerna men de behåller inte den fina färgen vid kokning de blir ganska grådaskiga och jag tycker inte de är lika goda som baljorna.

Illan
0

Aha *antecknar* så jag ska skörda späda baljor alltså. Tack! Måste provas :)

Jag såg också Olivers gryta där men fattade aldrig vad det var för slags bönor han använde.

TacoBelle
0

Jättefina! Var köper du frö? Och hur odlar du dom?

Åsa S
5

Frö till blomsterböna/rosenböna brukar kunna köpas i de flesta trädgårdsbutiker + matbutiker i fröställen på våren. Det finns många olika sorter, det finns både höga klättrande sorter och små buskvarianter. Själv brukar jag köpa mina fröer på postorder hos Runåbergs.

Blomsterböna odlas som de flesta andra bönor = man kan direktså på försommaren när marken har fått en temp på minst +15C (bönfrön ruttnar ifall det är för kallt i marken) + man kan förkultivera bönorna några veckor inomhus och sedan plantera ut, även här måste det vara minst +15C i marken då bönorna planteras ut + risken för frost bör vara över plantorna tål inte frost.

Blomsterbönor måste pollineras och detta gör insekterna åt en det är bara om man odlar på balkong och man bor så högt upp att det inte finns några insekter som det blir problem. Bönorna fixar sitt eget kväve men man måste se till att de har vatten + någon gång ibland skadar det inte att ge gödning även om de kan fixa en hel del egen gödning.

Precis som andra bönor är Rosenböna/blomsterböna lätt giftig i rått tillstånd (fast man måste äta ganska mycket råa bönor för att få magknip) så de bör tillagas.

Bjornen
2

En varning för groende bönor som är mera giftiga. Förvälles före förtäring. Förr ansågs rosenböna vara giftig utan förvällning. Det verkar dock som deras giftighet har minskat. Förädling eller ny kunskap ? För 30 år sedan ansågs rosenböna vara mycket giftig utan förvällning.