Julskinka
Antingen är jag blind, eller så har det inte skapats någon tråd om julskinka.
Så… frågan är - vad är experternas tips på godaste julskinkan? rimmad, saltad, rökt, kokt, det finns hur många som helst…
Tar gärna emot era tips på hur ni brukar göra er skinka. Tack på förhand.
mvh Martin

Rimmad skinka vill vi ha. När vi bodde några år i Malaysia fick vi beställa den särskilt under namnet 'Chemical Ham' - låter inte så gott va?
Ugnsbakar den i 125 grader tills termometern visar 70 grader. Sedan senapsgriljerar vi den och garnerar med kryddnejlikor.
Tillägg: Gärna tips på tillagning i gasugn, för jag gillar förvisso min gasspis, kokar upp vatten och annat på nolltid. Men just ugnen är jag lite halvallergisk mot, tycker det är svårt att hitta en bra temperatur tur i ugnen… :o/
mvh Martin
Vi gör ungefär som #1 - rimmad skinka som vi långsamt ugnsbakar. Dock griljerar vi den inte. Vi bakar den på julafton och det är egentligen inte förrän jag känner doften av julskinka på julafton som det känns som jul på riktigt. Sedan äter vi den varm med potatislåda, skinksky och brunkål. Det är nästan det enda jag äter på julafton. Förutom vanlig frukost etc

Vi har som tradition att provsmaka rejäla skivor av varm skinka på smörgås sent på kvällen dagen innan. Uppesittarmackan - då granen är klädd och nästan alla klappar är inslagna.
Jag brukar köpa färdigkokt, men egentligen skulle jag nog gärna baka den själv i ugn. Asta, är det något särskilt man ska tänka på? Hur varmt, och ungefär hur länge? Hur vet jag när den är klar? (Termometer, antar jag.)
vi tillhör dem som kokar skinkan. i med vatten och grönsaker och kryddor och sedan kokas den långsamt. sedan på med griljering och in i ungen.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Anne - vi gör precis som #1 skriver, 125 grader till lite drygt 70 grader. 70 grader = riktigt saftig, 75 grader = väl tillagad. Svålen uppåt, placeringen i nedre delen av ugnen.
Ibland höjer vi temperaturen lite i slutet för att få en knaprig svål. Det är väl inte så nyttigt, men det är gott att ta en liten bit knaprig svål när skinkan är alldeles nybakad.
Asta, tack! Kanske ska ge mig på det i år, då :) Jag har varmluftsugn, och den verkar göra underverk med stora saker som rejäla bitar kött, kalkon och liknande, kanske fint med skinka också.
Jag tänkte köpa färdigkokt skinka (att ha som pålägg och så, det är mamma som fixar skinkan till julbordet) finns det nåt särskilt man ska tänka på för att lyckas hitta en god skinka?
Någon som har erfarenhet av att göra skinka i gasugn? Något manbör tänka på?
mvh Martin
Anna - gör den underverk med annat kött måste den vara bra även med skinka. Jag har aldrig haft någon varmluftsugn så jag har aldrig riktigt fattat hur de fungerar. Det hjälper inte att bara läsa.
Jag skulle föreslå en något lägre köttemperatur. Ta ut skinkan ur ugnen eller kokvattnet vid max 67 grader. Själv kör jag skinkan till 65 grader. (Fläskkött är färdigkokt vid 63 grader) Köttet efterkokar till 70 grader och blir saftigt och fint.
Lycka till.
#12 När du låter det efterkoka, gör du det då i foliepaketen eller tar du ut den och lägger den för "svalning" fast att den ändå fortsätter upp till 70?
mvh Martin
#12 - allt beror på vad man vill ha. Själv vill jag ha lite högre temperatur eftersom jag tycker den ibland kan bli för "blöt" vid 70 grader. Men det är en smaksak. Och jag håller med om annat kött att ta ut den innan den riktigt nått upp till temperaturen. Men med just julskinka brukar vi inte göra det. Just för att få den lagom "torr" och dels för att vi vill få svålen.
Det är ganska roligt att se hur olika man vill ha saker och ting.
Nu är julskinkan gjord. Blev även en ny termomter (digital med larm) som tidig julklapp till mig själv. Hittade inte min gamla trotjänare.
Satte larmet på 68 grader, men tog ut skinkan först när den var på 70. På med grilljeringen och sedan 10 min i ugn på 250 grader. Skinkan blev kanon, inte lika saftig som jag haft en förmåga att få dem tidigare (nästan blöta), men ändå inte torr. Lite saltare än vanligt var den, tycker jag. Fast jag får väl se när jag testat ett par mackor till, om det bara är inbillning eller om det kan vara så.
mvh Martin
vi fick vår skinka lite senare än vanligt. igår.. lite sent att lägga den i saltlag.. den blir ju aldrig klar innan julafton.
Har hört att man kan spruta in lagen i skinka, men har inte en aning om hur mycket osv,,, någon som vet eller har någon idé?
Jag ugnsbakar rimmad skinka, ordentligt inslagen i foliepaket i 175 grader tills den uppnår en temp på ca 70 grader. Sedan får den stå o svalna i folien så den drar åt sig av skyn o "efterkokar" till ca 75 grader. Skinkan avsvålas sedan. Detta gör jag dagen före dopparedagen. Gissa om maggen kurrar när doften sprider sig i huset…ett litet smakprov brukar det bli! ;)
På julafton griljerar jag skinkan m senap utrörd i ägg o därefter ströbröad.
Äsch, jag köpte en färdigkokt, hinner inte riktigt fixa egen den här gången. Heller. En liten Piggham blev det, som griljeras på lördag.