Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 4308 ggr
Pernilla
0

Glöggfavoriter

Nu åker glöggen fram på jobbet! Härliga dofter sprider sig. Vad har ni för favoriter bland märkena? Jag gillar Blossas vita glögg men skulle nog uppskatta någon som inte var så söt.

//Jul-fetischisten

Pia
0

Blossa är gott, eller Blossom som som den internt får heta ibland för min mamma missuppfattade vad de sa på reklamen…:) Men egentligen så går väl vilken glögg som helst ner som är lagom söt och mycket kryddig och inte för stark men med mycket skållad mandel i…:) Köpte en blåbärsglögg för ett tag sedan, får se om den är god eller ej…

Anne
0

Jag gillade verkligen Blossa 04, med äpple.. mmm. Har köpt hem Blossa 05, men har inte hunnit testa ännu.

Ann
0

Herrljungas vinglögg tycker jag var riktigt god!

AndersE
0

Blossas röda starkvinsglögg tycker jag smakar som glögg ska smaka. Den cognacs-spetsade varianten är väldigt god.

Jag provade 05:an - kul, men lite "likörig" tycker jag.

Jag köper inte mycket glögg utan gör själv:

* Kraftigt, smakrikt vin.
* Apotekets "Tinctura Aromatica" - dosera mer än rekommendationen.
* Spetsa med brännvin eller cognac.
* Hemligheten är portvin. Här som så ofta annars en gudabenådad smaksättare! Gör också att man kan minska betydligt på sockret.
* Jag tycker att det blir en mycket god, inte för söt, och inte så billig glögg… Sen kan det ju vara kul att variera sig lite år från år med olika tillägg…

Fast bästa glöggen i världen får man på "Hvids Vinstue" i Köpenhamn. Annorlunda, inte alls så söt, men mycket, mycket god!

Recept!

AndersE
0

Igår rördes några flaskor av min glögg ihop. Det är mysigt att avsluta kvällarna före jul med en liten mugg rykande varm glögg…

Pelle
0

Blossa starkvinsglögg (den med orange etikett) är liksom det man är van vid, och utgångspunkten, men ibland blir det bara för sötsliskigt, och där tycker jag den konjaksspetsade är suverän. Lite torrare, och "vuxnare" i smaken. Med andra ord så håller jag med Anders.

Du har inte ett lite mer detaljerat recept på den där glöggen, Anders?

AndersE
0

Nä, det går på känn… Flört

I år blev det så här ungefär:

* Tre flaskor rödvin
* En halv flaska portvin
* En kvarts flaska vodka
* Tre små flaskor Tinctura Aromatika
* Någon deciliter socker

Med en flaska avses 75cl, sockret kan jag inte säga hur mycket det blev. Jag brukar ta lite farinsocker och lite vanligt tills det är gott.