Matlust iFokus

Matlust

Etikettfågel
Läst 3487 ggr
Martin
0

Kycklingrecept

Är svag för kyckling i olika former, och vill nu se era recept. Gärna både snabba och lätta, och lite mer festmålstidsinriktat.

Har ägnat kvällen åt att göra middagar att frysa in för att ta med till jobb framöver, och idag blev det några portioner fyllda kycklingfileér.

Fyllda kycklingfiléer

Kycklingfiléer
Rökt skinka (påläggsskinka enklast)
Creme Bonjour färskost i valfri smak (jag tycker pepparrot passar bra, men även grekiskt vitlök och kantarell är gott till)
Minifraiche 

Stek kycklingfiléer i cirka 10 minuter så att de är nästan helt färdiga, men inte genomfärdiga. Krydda eventuellt lätt med peppar innan stekningen.

Under tiden du steker kycklingen så finhackar du skinkan, och blandar sedan ner den i creme bonjouren så att du får en röra som fungerar som fyllning.

Skär djupa skåror på längden i kycklingfiléerna och fyll dem med röran du nyss blandat till.

Lägg filéerna i en ugnsfast form, häll över lite minifraiche som kommer att fungera som sås. In i ugnen 10-15 minuter tills fått fin färg och kycklingen är genomfärdig, cirka 200-225 grader brukar bli bra.

Servera med ris och sallad, och är det inte på jobbet man tänkt äta så fungerar ett glas vitt vin alldeles utmärkt till Glad

Tänkte även testa att bjuda dejten på detta nu i veckan, kanske kan gå hem?

mvh Martin

Sessan1
0

Låter gott Glad

Karmatarerskanise
0

Jag brukar koka en kycklingbuljong samtidigt som jag bryner kycklingen. Cirka 8 deciliter blandad biljong bör användas till 4-5 stora filéer.

Sedan lägger jag kycklingen i en ungsform med höga kanter och därefter häller jag på biljongen. Vill man kan man även tillsätta svamp i buljongen. Sen in i ugnen på 175 grader i 20 minuter. MUMS

Till är det gott med ris.

Karmatarerskanise
0

Något annat gott är att panera filéerna med krossade majschips. Glad

Sehvrin
0

#3 Det där lät riktigt spännande (jag älskar majschips och kyckling) tror jag ska ta och testa det ikväll, låter som en bra fredagsrätt. Skrattande

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Karmatarerskanise
0

Det är jättegott Glad Lycka till

Martin
0

#2, 3 Tack för tipsen, kommer att testas!

mvh Martin

Pling
0

Hej, jag har ett jättegott recept på kyckling! Stek 1 filé per person. Koka upp vatten till pasta under tiden. Skiva mozzarella och lägg på fileérna och linda in dom i parmaskinka. In i ugnen och låt osten smälta och få lite färg. Under tiden hinner man koka den färska pastan. Lägg upp lite fint på tallrik och lägg (riv) rikligt med färsk basilika över. Supergott! Smakar extra bra med ett glas rött till.

Anne
0

Pling - oh, det låter jättesmarrigt!

Martin
0

#7 Jag har fått en ny kycklingfavorit, det där var kalasgott!

mvh Martin

Pling
0

Va kul att du gillade det!

Tilda
0

Dagens kycklingrecept av det som fanns hemma.

Stek strimlade kycklingbitar lägg i hackad lök och vitlök. En tomat och en bit paprika i bitar. Krydda med salt, svartpeppar, dragon, och basilika. Såsen gjorde jag av grovkornig dijonsenap och lätt creme fraiche. Låt sjuda en stund tills kycklingen är färdig. Snabbt och lätt och gott. Detta åts med rödbetschips.

Det ursprungliga receptet var för griskottletter utan grönsakerna. Går säkert att variera efter vad som finns hemma.

Tilda

Karmatarerskanise
0

Något av det godaste som finns är hel grillad kyckling som man penslar med en blandning av olja, soja, hackad vitlök och chili.

Jag brukar dela kycklingen på mitten och har sedan halvorna cirka en timme i ugnen på 175 grader.

Till detta serverar jag ris, currysås samt en god grönsallad.

Nettan
0

Jag är galen i grytor av olika slag. Det känns så rustikt och matigt. Jag kom på det här receptet för några år sedan och tänkte låta er prova det.

Kycklinggryta

4 kycklingfiléer
4 matskedar tomatpuré
6 champinjoner
2 röda paprikor
2 gula paprikor
2 morötter
1 påse fryst smålök
buljongtärning
2½-3 deciliter vatten
1 tesked sambal oelek
2-3 klyftor vitlök
1 deciliter matlagningsyoghurt
1 lagerblad
vitpeppar
salt
3 deciliter matlagningsvin

Skär kycklingfiléerna, paprikorna och champinjonerna i bitar.
Bryn först kycklingen och tillsätt sedan de skurna grönsakerna.
När allt är brynt tillsätter du allt förutom matlagningsyoghurten och smålöken.
Låt grytan puttra i cirka 30 minuter.
Tillsätt sedan löken och låt puttra i 15 minuter.
Rör ner matlagningsyoghurten och servera genast med ris.

Heda
0

Min pojkvän brukar göra ett väldigt gott recept.

Till två personer brukar vi använda 2-3 kycklingfiléer,     1 burk kokosmjölk, sweet chilisås, kryddor och frysta wokgrönsaker.

1. Skär kycklingen i minde gryt bitar,fräs dem i smör eller olja,dem behöver inte vara helt genomstekta, men inte för råa.

2. Tillsätt kokosmjölk, sweet chili och lite kryddor(vit peppar eller svartpeppar det avgör man själv)salt, låt koka.

3. Lägg sedan i dem frysta wookgrönsakerna och låt det koka i cirka 15 minuter.

KLART! Ris är välldigt gott till, evenuellt potatis!

Pheobe
0

Ytterligare ett recept….

Kycklingfilé

Pressa vitlök i smör och blanda med örtkrydda. Lägg detta i snitten på filéerna. Grädda i ugnen 225gr

Koka ett paket mellangrädde med en liten burk lätt creme fraiche. Blanda i någon god ost i detta. Typ mögelost eller någon stark ost.
Koka broccoli

Koka tagliatelle pasta

När kycklingen nästan är klar sänk värmen till 175 och lägg i broccolin i formen. Häll sedan över såsen och ini ungnen en stund till.

Superlätt.

Pernilla
0

Å vad många goda kycklingrecept! Jag blir inspirerad!

Heda
0

15# Det lät supergott, ytterligare ett recept rikare. Glad

Pheobe
0

#17. Det är kalasgott! Jag gör det ofta Skrattande

Terrierlina
0

Vi brukar marinera kycklingfilé några timmar i en marinad med olja, vitlök, honung, chili, spiskummin, lime, salt, svartpeppar och annat efter dagsform. Sen steka ett par minuter på varje sida och sen in i ugnen för att bli klara. Råris till och så brukar vi göra kall sås med matlagningsyougurt och mixad färsk mynta, kryddad med spiskummin, chili, salt och peppar. Och så sallad till såklart!

Martin
0

Tackar för alla fina kycklingrecept!

mvh Martin

Anne
0

Jag gjorde helstekt kyckling häromdagen - busenkelt! (Varför har jag inte testat det här förut?) Jag smorde in kyckligen på morgonen med lite salt och peppar och lät den stå i kylen. Sen tog jag ut den, smorde in med lite olivolja, och stoppade in en citron inuti den. (Min citron var het - hade kokat den med potatisvattnet, och sen stuckit några hål i den, så att det ångade) In i 200 grader, cirka en timme. Klart!

Pling
0

Snabbt, gott å enkelt! Fräs kycklingfilé, gul/röd paprika, purjolök, lite vitlök, sambal (efter behag), cocosmjölk. Servera med jasminris.

Olle_S
0

Det här kommer att låta bisarrt men det funkar:

Köp ett riktigt bra öl på burk med relativt stadig alkoholstyrka (Nils Oscar kalasöl). Öppna burken och drick ur typ en tredjedel. Puncha några extra hål i toppen med en korkskruv eller nåt.

Köp en hel kyckling (behåll skinnet på för attans) och smörj innankråmet och utsidan med alla möjliga färska örter (timjan rosmarin, lagerblad), mycket vitlök och olivolja. Trä över kycklingen på ölburken och ställ i ugnsfast form stående. Baka kycklingen i runt 175 grader tills den är genomstekt. Vad som kommer att hända är att ölen kommer att genom att det kokas till ånga marinera, smaksätta och behålla kycklingen saftig inifrån medan utsidan blir krispig iom du gör det rätt.  

Se upp när du tar ut den bara, du kommer att ha en trasig ölburk med kokhett öl som du inte vill få över dig. 

Och vad du en gör, köp inte den billiga kycklingen på storköpet. Den här rätten förtjänar bättre, helst frigående gårdsdjur (djuret förtjänar också bättre förresten än att stressuppfödas i kycklingfabrik och hamna pumpad full av vatten och kemi i frysdisken).

AndersE
0

#23 Det lät ju så spännande så det måste provas!

Olle_S
0

Vad yrar jag om förresten, Nils oscars kalasöl finns väl knappast på burk.

fido
0

Det där med ölburken provade jag förra helgen, jättegott. Jag tog bort översta delen av burken och la kryddor i ölet

Olle_S
0

#26 Aha, smart där. Jag tänkte testa med vin också, det borde ju kunna funka fint det med. Enda problemet är att man måste dricka ur hela ölburken för att sedan fylla den med vin. Somliga jobb är helt enkelt bara alltför kränkande och hårda.

mosterMimmi
0

En gång skulle jag bjuda mina föräldrar på lite mat i trädgården, plötligt var det massor som bjöd in sig samma eftermiddag så då fick det bli en helt ny kycklingrätt och det blev succé av min skafferirensning!

Jag grillade kycklingbitar och kokte ris.  Stekte svamp och lök. Lade riset i en långpanna och kycklingbitarna över.Svamplökröran över.  Krossade tomater på burk hälldes över så det täckte kycklingbitarna och riset. Sedan tärnade bacon (stekta under hushållspapper i micron) ströddes över och sen massor av riven ost över . In i ugnen till osten är smält och allt är genomvarmt. Supergott och allt på en panna att ta med ut i trädgården! Fast trädgården går ju inte nu, men en praktisk bjudrätt, man kan ju göra det mesta färdigt innan och bara värma och gratinera innan serveringen. Bjud en sallad till!

Terrierlina
0

Köp en färdiggrillad kyckling och hacka i småbitar. Fräs massa hackade champinjoner och häll sen i kycklingen och stek tillsammans. Häll sen i en burk creme fraiche (kan behövas lite till, ska vara krämigt) och en stor klick med svartvinbärsgele och låt puttra en stund. I med lite soja och svartpeppar. Servera med ris, gelé och en massa körsbärstomater!