Pepparkakscheesecake
Receptet hittade jag i Amelia Jul (hade tydligen röstats fram som bästa jultipset 2004) och jag tyckte det lät enkelt, gott och med fräscha ingredienser.
cirka 8 portioner
Botten: 100 gram pepparkakor & 1 deciliter 1% kesella
Fyllning: 2 ägg, 1 deciliter socker, 1,5 deciliter lingon eller 1 deciliter lingonsylt, 1 burk 10% kesella, lingon till garnering
Kör pepparkakorna i matberedare, blanda med kesellan. Tryck ut degen i en form med löstagbara kanter, cirka 20 centimeter i diameter. Se till så degen går upp någon centimeter på kanten. Förgrädda i 200 grader i 5 minuter.
Vispa ägg och socker poröst. Kör lingonen i matberedare. Tillsätt dem och kesellan till äggsmeten. Häll fyllningen i formen och grädda i 30-40 minuter tills fyllningen stelnat. Servera kall med lingon eller andra bär.

Haha! Vad lustigt, jag var precis på jakt efter ett liknande recept. Tack Pia!

Passar i år också:)
Låter gott! Jag har sparat :)
Det lät ju som något man kan prova.
hihi
Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.
Jag säger ISCH
Lät inte gott enligt mig
Men sen gillar jag varken kesella eller pepparkakor 

Jag kan säga att botten blev inte bra. Tror det är idé att göra den som en mer traditionell cheesecakebotten och inte ha i kesella i själva botten. Fyllningen helt okej, skulle möjligen behöva mer sting. Andra bär, kyrddor möjligen?
Jag skulle nog göra botten som vanligt - det vill säga med smör istället för Kesella. Mer lingon kanske? Jag gjorde en fryst version häromdagen och den blev däremot jättegod
(Och något mindre nyttig förvisso - med philadelphiaost, ägg och grädde)

Precis, det tror jag blir bättre.
Snabbvariant på pepparkakscheescake.
pepparkakor
St Agur (mögelost)
Kombinationen är fantastisk!
Jag håller helt med jensmodeer - det är bland det godaste som finns 
Mums, nu blev jag riktigt sugen på pepparkakor och ost. Jag tror banne mig att jag har det hemma! 

Jag gjorde pepparkakscheesecake förra julen den var så god. Den rekomenderas varmt!

Helt nytt för mig - men den ska jag prova. Älskar cheesecake och serverar den också ofta halvfrusen som glass.