Tips på svamprätter!
Jag och min gode vän har lyckan att ha fått hem en hel drös med färska kantareller, och så har vi ett gäng champinjoner liggandes. Vi är inga svampproffs, så därför ber jag nu mina kära ifokusmänniskor att ge oss all världens tips på vad vi kan göra utav dessa delikatesser!
Hur äter ni er svamp?
Potatisen står och kokar snart så kom igen nu..

Svampstuvning är gott i alla former o då gärna med lite nyhackad persilja på.
Själv gör jag gärna omelett både på spisen o i ugnen till svampstuvningen.
Nyfångade aborrfiléer (vet att de inte fångas som filéer
) som steks i smör, gör lika med kantarellerna o så färsk potatis till det är svensk sommar det.
Champinjoner är goda att skiva o ha i sallad eller att marinera.
Renskavspanna med renskav, lök, bacon, kantareller, skivad kokt potatis o en skvätt grädde gråter man inte heller om man får.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Svampstuvning ska vi genast försöka oss på, får de hur det resultatet blir.
Ska även försöka oss på att göra en hemmagjord svampsås till potatisen, ska se om vi hittar någon mumsig köttbit ..
Abborre har vi inte på lager tyvärr så det får bli nästa gång. Gud vad jag blev sugen på fisk nu..
Det finns massor man kan göra med svamp exempelvis kantarellpaj, svampgratinerad squash, kantarelltoast, svampsoppa etcetera.

Där sa du nåt #3 squash är gott att tärna, sedan hackar man lök o sedan steker man allt tillsammans med kantareller urgott som tillbehör till maten.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Provade svampstuvning, det funkade inte för mig då jag inte gillar stuvat, men jag försökte iallafall.
Jag lär ju leva på kantareller några dagar framöver så jag ska prova lite och se vad som passar min smak. tack för tipsen!
Jag gillar att göra paj på svamp. Steka upp den först och sedan hälla den i en paj. Gärna med ost i också.
Svampsoppa tycker jag är väldigt gott, finns massor med recept om man söker på nätet.
Extra fin köttfärssås, eller quorn om man inte äter kött, med mycket svamp i är också en lyx vi brukar unna oss.