Vilken mandolin
Funderar faktiskt på att införskaffa en mandolin. Men vilken är bra?
Är det någon här som har en mandolin som de är väldigt nöjda med? Och vilken är det i så fall?
Kyoceras keramiska - kanonbra! Den är supervass, håller skärpan bra och är så liten att den faktiskt kan vara framme och därmed användas. :)
Finemangs! Tack!
Jag är fortfarande så "blåst" så mandolin är ett instrument för mig…
/Maria
#3 för mig med 
VAD är det förnåt? Nån som kan släng in en liten bild kanske?
Tar livet med en klackspark...NÄR jag orkar sparka överhuvudtaget vill säga...
"Aliquando et insanire iucundum est"
OK, ser inte ut som min farfars mandolin och kan säkert inte ge lika vackra toner men förmodligen ganska användbar i köket…
/Maria
Kan man strimla med dom också eller blir det bara skivor?
Skivor. Det finns särskilda som man kan strimla på, men de jag har testat är inte något vidare bra.
Jag minns mamma hade en i vit plast (jodå, det är säkert typ 100 år sen) och den vred man på en lite ratt för att ändra tjocklek och sånt… Borde vara ett museiföremål vid det här laget.. haha

Skruttis min mamma har oxå en sådan men den börja som falla i bitar nu har väl hängt med typ 50 år eller så men bra är den.
Med den kan man hacka spenat oxå den har metallskivor som jag minns man fick stå o dra över den kokta spenaten.
Däremot har jag nåt jag köpt som impulsköp som strimlar och skivar i olika storlekar. Fungerar jättebra när försäljarna demar men inte lika bra när man ska använda den själv.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
*10 Ja, jag tror det är lite modernare maskiner nu.. haha Det är den nya tekniken som kan vara svår att lära sig antar jag. Man måste nog ha en viss snits i rivet..