Vinbär för saftning.
Jo jag har en liten fråga.Har två buskar, en med svarta och en med röda vinbär. Nu undrar jag. kan man frysa in bären och senare i höst göra saft med dem. Eller är det bäst att safta färska bär?
Man kan nog frysa dom, ska väl inte vara nåt problem vad jag vet.
Jag tror också att det går bra. Vinbär är dessutom en sådan sorts bär som är nästan lika fina efter frysning som innnan.

Ett tips om man får dåligt med bär är att det går att koka saft på bladen till svartvinbärsbusken den blir genomskinlig men smakar precis som vanlig svartvinbärssaft. Man gör på samma sätt som när man gör flädersaft.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Men vilket är bäst att frysa dem? Vanliga fryspåsar? Behöver man sockra dem innan?Tjugo frågor har aldrig gjort detta innan.
.Ska bli spännande att testa.
Visst kan du frusa bären, med eller utan socker bestämmer du själv. Det går bra med fryspåsar eller i gammla glasslådor.
Tack så mycket för era svar. Nu ska jag ut och plocka. svarta och röda vinbär och frysa in dem. Ska bli kul detta. / Cathy
Jag fryser in i påsar, utan socker.
Det har jag gjort nu med.Är mina bär så jag tvättade inte dem heller. Tror inte man ska göra det va? Då blir det bara en stor isklump alltihop. Blev inte så mycket av svarta vinbären. drygt 7 dl.Imorgon ska jag plocka röda där verkar det vara mer.
Jag brukar inte skölja dem innan.

Jag brukar varken tvätta dem eller repa dem när jag fryser in dem till saft.
#10 Rensar du inte dem? Tycker det blir smidigare när man väl ska göra saft eller som jag tänkte gele´när bären redan är färdig rensade. Gele´ har jag tagit mig vatten över huvudet då? Är det svårt?
Jag rensar inte heller bären. Saften silas ju sen så då försvinner allt skräp som blir.
Gelé är inte alls svårt. Ska skicka ner gubben till buskarna i dag så ska jag koka lite sen i em tänkte jag. :)
Oki. Lät ju betryggande. Ska frysa in dem nu och göra gele´vid ett senare tillfälle.
Jag har gjort gelé i dag, har precis blivit klar. Skönt att ha det gjort.. det är lite kladdigt.

Fast gele på frysta bär är inte så lätt att göra, då måste man tillsätta pektin.
oki? och det är?Spelar det ngn roll när de väl tinat om man de har varit frysta?

Pektin kan man köpa, jag tror det heter "certo". Det är så att pektinet som finns i bären inte tål att frysas utan det blir förstört.
Fast det bästa är att koka gelén på en gång med bär som inte är för mogna, och på bärmassan som blir kvar efter att man silat den kokar man eftersaft.
Men Certo är väl bara konserveringsmedel? Gelantinblad ska man väl ha för att det ska stelna och bli gelé?

I Certo finns det pektin (vet ej om det finns konserveringsmedel i).
Gelantinblad är animaliska och det använder man inte i bärgelé.
#3 Sådan saft gjorde jag alltid förr när jag hade svarta vinbärsbuskar. Men det går bara med bladen till just svarta vinbär.
Fattigmanssaft kallade vi den.
/Maria
Vad kan man mer göra för gott av vinbär då? Ska man göra gele´ska man göra det av ny plockade vinbär då ja.oki. Och då kan man bara koka dem utan tillsattser eller?

Du kan göra muffins.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Man kan göra kräm också.
Man kan göra vispegröt/klappgröt

Man kan lägga vinbär på filmjölken eller youghurten
oj då ,där var ju en hel del tips. tack tack.

Jag glömde att om jag har tänkt ha bären på filmjölken eller youghurten så brukar jag ha rensat bären innan
det blir så skräpigt i munnen annars.
Hehe… Nähäää verkligen. Tack för upplysningen..
Trevliga tårtdekorationer får man (så man har att plocka fram då det behövs under året) om man fryser in vinbärsklasar och vinbärsblad.