Flädersaft
Hej på er!
Tänkte kolla om nån av er har något bra recept på flädersaft. Alla jag hittar är på så stora mängder. Typ 50-80 klasar blommor. Så mycket tror jag inte att jag kan få tag på. Jag har en egen liten buske som jag planterade i våras. Den börjar blomma så smått nu men kommer inte ge mig mer än kanske 10-12 klasar.
Sen är nästa fråga, ska de blomma helt när man tar dem för saft?
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida

Hm.. blir ingen stor saftsats iår då mao. Om jag inte kan få tag på nån annanstans än min egen lilla buske :) Nog har den växt sen i våras men inte så den är gigantisk.. ännu :P Löss? Usch, bäst att hålla koll då.
Full blom säger du.. men jag tror inte att hela busken kommer blomma samtidigt.. Två klasar har börjat blomma nu men ingen annan.. kan man typ frysa in dem i väntan på att alla ska blomma?
Does it become a walk?
/Ida
Blommorna kan du frysa in om du vill, inga problem. Men jag tror att det är huvudsaken att de flesta är i blom. Någon som inte har slagit ut full spelar nog ingen roll. Flädersaft är supergott!
Vi hade en Fläder för nåt år sen men det blev så infernaliskt med löss att vi sågade ner den. Den såg inte alls fräsch ut..

Kan du inte blanda den med rabarber o få mer saft har för mig jag sett nåt sånt recept nånstans.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Då får jag nog frysa in vartefter de blommar. 3 av 11 har börjat blomma nu när jag kollade
Does it become a walk?
/Ida
HAr redan druckit en och en halv liter av mammas flädersaft som hon gjorde förra veckan. Såååå gott!!!!

#6 samma här, underbart! =)
20 klasar använder jag i mitt recept. Men i princip borde det bara vara att halvera.

Ja det borde ju inte vara några problem för mindre satser

Jag har idag hällt upp min flädersaft på plastburkar och fryst in. Då håller den sig utomordentligt-
Mitt resept är som Astas, fast jag har alla år gjort dubbelt upp (40 blommor), allt utom citronerna som jag bara tar tre. Och citronsyra 50 gr. Och istället för Atamon tar jag 2 krm Natriumbensoat. Men frågan är om det behövs, eftersom jag fryser in på en gång.
Förra året blev saften något söt, tyckte jag. Betydligt bättre i år, syrlig och fisk i den här värmen.
Förra året bara skivade jag citronerna. I år gjorde jag 4 klyftor av varje, och skivade sedan klyftorna i massa små skivor. Kanske det som gjorde årets friska smak.
Men hur skulle det bli om jag som i Astas resept dubblade till 4 citroner? Och 100 gr citronsyra? Man vågar ju inte chansa och kanske förstöra en hel sats.
Det borde inte vara några problem att ändra receptet efter antalet blommor man har.
20 blommor = halvera (som Astas alltså). 10 blommor = 1/4 av allt.
//Tom
//Tom-B har överlåtit värdskapet för Fiske Ifokus till Hera.

Grejen är att jag vill göra mer saft än jag har blommor till ;) Så jag är på fläderblomsjakt. Nån som bor nära och har lite över så hojta gärna :)
Men får jag inte tag i mer så får det bli på det jag har :)
Does it become a walk?
/Ida

Finns det något underbarare än att sitta i solen med ett stort glas flädersaft med mycket is? =)

Sluta nu Johan! :P Jag måste koka saften först. Och då vill jag ha tag i mer fläderblommor :P
Does it become a walk?
/Ida

Mohohoha är jag lite taskig nu?=)
Johan; nä, det finns nog inte det :)

Det skulle väl vara två glas då. 
//Tom

Haha sant malma=)

Just nu är jag i Danmark.. här finns fläderbuskar överallt.. men jag kan ju inte frakta hem blommorna härifrån :( vansinnigt frustrerande!
Does it become a walk?
/Ida
Vi har en stor buske hemma. Jag orkar i räkna men den har minst 50klasar. Jag tänka mig att det är typ 70-80st iallafall. Orkar inte räkna för dom är överallt :P Synd att du bor så lång bort annars hade du fått av mig! 
//Elin

Men åååh, jag vill haaa!! Elin du får plocka o fysa in åt mig så kan jag få i augusti ;)
Does it become a walk?
/Ida
Jag måste sätta en ny buske.. Är det för sent att plantera nu? Fast man kanske inte ens kan köpa fläderbuske nu, utan jag får vänta till våren?
#21 Visst! :D Fast dom har inte salgit ut en och vi vet inte om det är den ätbara sorten för det finns tydligen 2 :)
//Elin

Skruttis! Har Du lusta att vänta, så går det jätteenkelt att i vår ta en stickling. Men det tar väl lite extra tid innan det blir nog med blommor.
Tag en bit av ytteränden av en kvist, ca 20 cm, men några blad just utslagna. Sätt den snabbt i vatten en vecka-14 dar (det får inte bli mögel på den),någon s k nod tror jag också bör finnas under vattnet för det är där som nya rötter kommer, och sätt sen ner i en kruka och håll kontinuerligt rätt ordentligt fuktigt. Efter någon månad kan Du plantera ut den, men håll jorden fortsatt fuktigt.
Jag gjorde så, kunde se hur rottrådar växte fram, och sticklingens blad är fortfarande gröna där den nu ännu står i sin kruka, så den lever och så får vi hoppas den klarar vintern.
//Tom

#23 Har dom inte blommat än?
Hade jag inte plockat mina blommor redan så hade de blommat över vid det här laget. Men du.. kan du inte ta kort och fråga på trädgård.ifokus så vi får veta om det är den ätbara sorten :) Hyggligt nära bild på bladen brukar behövas.
Does it become a walk?
/Ida
#25 Jag fixar det så fort det slutat regna :) Vissa hade börjat blomma andra inte. Men det kanske beror på att du blir lite längre ner i landet också. 
//Elin

SÅ långt ner bor jag ju inte :P Men ta kort på både blad och blommor då. Så väntar jag med spänning :)
Does it become a walk?
/Ida
#27 Nu har jag fixat (Jag tog in en blomma och ett blad) ska bara lägga in på datan och lägga upp på en tråd:)
//Elin

Does it become a walk?
/Ida
Det var tydligen inte ens Fläder vi hade. Det var nåt annat… 
//Elin
*24 Vi har inga vilda fläderbuskar här vad jag vet.. Så nån stickling kan jag inte ta.
Vet inte ens om någon som har en buske i närheten.. Annars lät det ju väldigt smidigt.

#30 Såg det. Synd :(
Does it become a walk?
/Ida