Lussekatter
Är det någon som har "det perfekta" receptet på lussekatter?
Brukar använda ett recept från arlaköket men tänkte att et kanske finns nått ännu bättre.
Har ni några tips på hur man skall göra för att få fina lussekatter mina brukar inte alls se bra ut.
Tekniktips uppskattas!
/Scrog

Hmmm, Arlas recept - är det det med Kesella i? För det tycker jag blir lyckat.
Det är knepigt med lussekatter. Med för mycket mjöl blir de torra, med för lite blir de svåra att få fason på. Det där kräver erfarenhet…Men gör hellre degen lite kladdig och använd rejält med mjöl på bakbordet. De ska liksom vara så kladdiga som möjligt, fast det ska fortfarande gå att få till formerna.
Ett bra tekniktips är att baka med ett barn. Det gjorde vi i helgen. Så snygga lusseänder, lussebokstäver och lussesniglar hade jag aldrig kommit på att göra själv.
Det är receptet med kessela, visst blir de goda men tänkte att någon kanske har ett ännu bättre 
Har inget barn till hands men skall tänka på att degen skall vara kladdig.
Tack!
/Scrog
Jag gör hellre saffransbullar, alltså typ vanliga bullar med fyllning. Gjorde något år en fyllning med hackade äpplen som blev sjukt bra. Mandelmassa är också en hit. Då slipper man liksom torrheten. Lussekatter köper jag hellre färdiga, just för att det är så rackarns svårt att få det bra.

Är det något som jag bakar bra så är det faktiskt just lussekatter *om jag får säga det själv*:) Det är mest kesellan som gör det, skall kolla upp receptet jag använder och återkomma. Jag tycker sällan jag hittar bra, saftiga lussebullar ute. jag har tvärtemot erfarenhet av att de är torra och trista och med för lite saffransmak…
Jag har även recept på vansinnigt goda saffranskorpor. Saffransockerkaka tycker jag får en lite unken smak. Men annars är saffran så väldigt gott i mycket tycker jag:) Bara så man inte tar för mycket av denna egentligen mycket giftiga krydda!
Den 12 dec är min lussebullsbakardag, och om jag göra två laddningar brukar det räcka fram till jul:) Se'n är man osedvanligt trött på det… Har ni någon särskild dag då ni börjar ert ev julbakandet?

Vill höra hur det går!

Tycker nog de hembakta lussebullarna blir mycket godare än de köpta - inhandlade några för 8.50 styck igår eftersom jag hade några fikagäster hemma igår och jag inte har hunnit baka själv ännu. Jättetorra var de
!
Bästa resultatet tycker jag som de andra man får med Kesella, och jäst för söta degar. Och två påsar saffran per sats blir bättre än en som många recept säger. Och så inte för mycket mjöl, minska gärna lite från receptet.
Teknikmässigt tycker jag de enkla kusarna blir bäst, dubbla känns ofta lite för stora… Rulla en ganska liten "korv" med lagom mjölade händer, snurra inåt åt varsitt håll - klart! Tänk på att inte göra dem för stora, de jäser ju och blir större innan gräddningen.