Mat för äldre
Det har ju varit prat om maten för de äldre, både på olika boenden och de som får maten hemskickad.
Nyttig mat är ju bra för alla, oavsett ålder, men betyder det att en nyttig middag passar alla? Jag menar, behöver en gammal kropp samma mat som en ung eller behöver man anpassa maten på ett annat sätt?
Gamla människor har ofta sämre smaklökar = maten bör vara mera välkryddad annars känner de inte smaken och många äldre människor har redan dålig aptit.
Mindre antal kalorier, lite mer fibrer. Men å andra sidan så passar väl det också de flesta.

Maten som är hemskickad har ju lång transportsträcka till många o det som debatteras nu är ju att de får hem hela veckans mat kyld. Alla klarar ju inte detta o en dement glömmer ju ofta att den ätit o kanske äter hela portionen på en gång.
De lådor jag sett är helt vedervärdiga skulle jag inte ens ge till hunden.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Var det inte så, att för några år sedan kom man på att man gjorde för nyttig mat till de äldre, genom att maten innehöll för lite fett, och att fett gör att kroppen kan tillgodogöra sig nyttiga ämnen i maten!?
Fett drar väl även fram smaker!?
(Om jag minns rätt.)
Jo, visst tar fettet fram andra smaker. Kroppen borde ju ha andra behov allteftersom den åldras, tycker jag..

Under de åren jag jobbade som kock på servicehus laga vi inte mat med för lite fett i, men det är säkert olika i olika kommuner.
Favoriträtten de hade var stekt fläsk i alla dess former och bondbönsvälling.
Hälsningar
Louise
Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång
Jag är av uppfattningen att äldre är i stort behov av kalorier.
Många äldre har ju också en del sjukdomar och kroppen behöver massa energi för att läka.
För övrigt håller jag med om kryddningen men många äldre är ändå inte vana vid kryddad mat. Dessutom tycker många äldre inte om när grönsaker inte är genomkokta. Numera vill väl de flesta ha lite tuggmotstånd men det är ju också en vanesak.
Sedan kan man kanske tänka på att många äldre inte är uppväxta med vår lite modernare mat utan tycker ofta mer om husmanskost.
/Maria
Fast man ska inte tro att man inte är beredd att testa nytt bara för att man är äldre. Mamma är 84 och hon älskar att prova nya saker.
Enligt dietisten (eftersom min mamma är diabetiker går hon hos en sådan) ska äldre äta färre kalorier än i sin ungdoms dagar. Såvida de inte rör sig väldigt mycket - vilket de ofta inte gör. Och mamma har väldigt lältt för att gå upp i vikt och måste tänka sig för vad hon äter eftersom hon måste se upp extra mycket pga sin diabetes.