Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 5546 ggr
Jenahbella
0

va dricker du för te? :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

japp nu har jag druckit sönder mig på mina téer och behöver lite tips!
så va dricker ni för téer? :)

Anna_Sv
0

På morgnarna blir det oftast hemgjord chai eller lapsang souchong. Till jul dricker jag väldigt gärna Lusse-te (kan också kallas Lucifer), ett svart te med safflor, saffran, apelsinskal och rosépeppar.

.  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .  .

Medarbetare på kvinna.ifokus.se

"Cogito, ergo sum!"..........."Jag tänker, alltså finns jag!"

Jenahbella
0

åh lusse-te ska jag prova :D

killthedoll
0

eftersom te är nödvändigt för att jag överhuvudtaget ska fungera så har jag druckit ett par sorter. just nu är favoriten ett rött te vid namn 'chai & chili'. hur gott som helst men låt det inte dra för länge för då blir det starkt, mycket starkt… :)

annars är piggelin-te väldigt smakligt. friskt och fräscht.

Jenahbella
0

åh, de vill ja testa chai chili :D älskar chai speciellt rött :)

Liss
0

Ojoj. Te är ju bara helt underbart.. Dricker ungefär 2 latteglas om dagen:)
Jag dricker dock bara svarta teer;P Älska att gå till tet och bara stå och lukta efter vad jag vill ha:P hehe..

Har du själv någon att rekomendera Jennifer?:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jenahbella
0

har massa att rekomendera men skriver in min topp tre  :

1 ) mitt favorit te just nu e de mitt röda chai "rooibos te med kanel, peppar, kardemumma, nejlika och rosmarin" :)

2 ) jag har ett svart/grönt kaktus te som e riktigt gott :) där i e de smultron, kaktusblomma och solros :)

3 ) sist men inte minst! vanilj blåbär :D svart te med vanilj, torkade blåbär och blå malva :)

möööh nu måste ja koka te! :D

Mandysan
0

Jag kör på tepåsar, Lipton Citron :) Är ingen stor drickare men det är jättemysigt emellanåt :)

fridaas
0

Oftast blir det chaite, dock inte hemmagjort som är det godaste.. svart chai blir det då, har smakat grönt och det var inte alls någon hitt..

Men till kvällsmat med pappa och hans fru blir det oftast lipton summerfruit tror jag det är.. ganska fruktigt.. men chai är bättre ;)

Någon som jag inte rekomenderar dock är fläderte.. min plastmormor hade sånt, och det var vidrigt..

Med Vänliga Hälsningar Frida

Kolla gärna in Finntrolls Hembränneri på facebook och instagram.

Liss
0

#6 De lät jätte gott allting.. smultron och kaktuste har jag druckit, är mums! och vanilj/blåbär har jag nog me testat.. Hörru du! du får bjuda på te någo dag:) haha..
Vart köper du tet då?

Jenahbella
0

#9 jag beställde tet från min mammas granne som går i skolan :P finns nån hemsida, kan kolla va den heter :) köpte massa kryddor därifrån med :) mums mums :P

#8 om du PMar ditt namn och din adress så kan ja skicka ett smakprov från mitt röda chai om du vill :D

fridaas
0

#10 Ja jättegärna :D *pmar*

Wruss
0

Det finns en te- och kaffeaffär i Visby som heter Kränku. Där köper vi alltid flera sorters te när vi besöker ön. Min favorit är Munkte. Tyvärr vet jag inte vad det är i det… Som tur var finns en del av Kränkus tesortiment i en teaffär här i Skövde Tungan ute.

Jenahbella
0

någon som vet nån internetsida där man kan beställa teer? :)

Mandysan
0

#12 Vilken butik? :) Kanske vore ngt att prova ;)

Wruss
0

#13. Ovan nämnda Kränku säljer via sin hemsida www.kraenku.se

#14. Record. Den som ligger mitt emot Telia-butiken på Storgatan.

Mandysan
0

#15 Okej. Där brukar mamma köpa kaffe ;) Får väl be henne att köpa med lite te ngn gång.. :)

Liss
0

Vi bruka köpa en speciell sort på gotland med.. men kommer inte ihåg vad den hette. underbart god iaf!

Kiowa
0

Jag håller mig till så kallade "svarta" teer, tycker personligen att de smakar bäst och jag blir lugn och harmonisk av dem:)

Sjungintefalskt
0

Är det någon som vet om man kan handla te från gotlandsbutiken på internet?
Jag har blivit förälskade i "Fårös gröna te" och bara måste ha det!

[Asta]
0

#19 Är det Kränku du menar så har de en sida här.

fridaas
0

masala chai i massor, funkade väldigt bra emot förkylning, eller så intalade jag mig själv det bara :P

siberlina
0

jag letar  efter  munk the, jag drack  det på 80-talet     men jag vet inte  var man kan  köpa  det….

Anne
0

Googla på Munkte, jag får upp massor av olika webshoppar.

Åsa S
0

Dricker inte så ofta te men vanlig earl gray är gott då man är sjuk + pu-erh teer brukar smaka bra de med.

botakt
0

Jag har så många olika favoriter  som Papaya och Grädde, olika Citron smaker oh lite sånna smaker.. Jag köper alldrig påste köper bara lösvikt. Dyrare men godare =D

Chestnut
0

Har ganska så nyligen upptäckt teéts magiska värld ;) Just nu finns följande hemma:

Rooibos rött thé "Sommarhöjder"
Grönt thé "Gröna höjder"
Svart thé "Gute"

En annan stor favorit är "rabarber & grädde" (svart).

Med vänliga hälsningar
Chess

botakt
0

#26 Ååh! Gröna Höjder är ju jättegott!Skrattande

Anne
0

Vi dricker ganska mycket Rooibos hemma, men allra godast är nog Kränkus blandningar.. kalkstensdrömmar har jag för mig att min favori heter.

Liss
0

#28 Åhh! Kalkstensdrömmar var de ju jag menade som vi köpte på gotland!Skrattande Den är underbart god!

Jenahbella
0

just nu dricker ja jordgubbs te :D

johan86
0

#1 har provat en del teer från lipton o de flästa av dem har funkat hihih men gillar blueberry och testade nyligen ett tee från lipton med citrus smak som verkade reko:D

dolfen
0

Jag behövde klippa ner en mynta, men visste inte vad jag skulle göra med "klippet".

Kokade upp lite ingefära i vatten och la i myntan och lät dra.

Lite lagom med citronsaft + lite lagom med honung.

Det dög! Cool

Hmm… Eller måste te kke vara gjort på torkade ingredienser? ^^

Krikke
0

Om jag ska skämma ut mej helt totalt så måste jag fråga, hur smakar té? Aldrig testat vad jag minns Skäms

/ Krikke

Medarbetare på Hockey iFokusFotboll iFokus

| Frölunda HC | IFK Göteborg |

johan86
0

#33svårt att beskriva egentligen för alla ahr olika smaker de flesta teer har en viss beska har jag iaf fått för mig brtukar adda lite socker för den sakens skull!

[Crazyonthis]
0

Jag dricker Twings Apple & Cinnamon te, är hur gott som  helst, och även om det är äpple och kanel smak, och man kanske tänker mest på jul i och med kanelen, så dricker jag det året om. Ett annat te jag gillar är södermalmsbladningen, men går kanske bara att få tag i Stockholm? Båda är i alla fall svarta teer…..

[Crazyonthis]
0

Twinings ska det vara…..inte twings…..

Jalking
0

Massor av olika sorter. Jag gillar att variera.
Jag har ca 40 olika hemma, det mesta pås-te (jag vet, anses inte vara riktigt bra med påste) och kan inte låta bli att köpa om jag ser en ny sort som verkar intressant. Rött, grönt, svart, vitt. Även några få ört-teer i min samling.
Ingen direkt favorit bland dessa. Vilket jag väljer beror på humör och tillfälle. En del passar efter maten, andra när man är lite frusen, törstig, trött, till rostat bröd… En del passar som måltidsdryck, andra inte alls.  Det blir nästan aldrig samma sort två gånger i rad.

fridaas
0

Jag ska göra eget chai idag, på CBY-vis, hittade äntligen receptet igen  :)

andreas0
0

Jag dricker ett grönt te som heter Sencha, det är det vanligaste vardags-teet i japan, och välsorterade te-affärer säljer det.

Smakar gott om man tillagar på rätt sätt: 1 och en halv rågad tesked med teblad i 2.5 dl 75 gradigt vatten, 1m 45s bryggtid. Högre temperatur eller längre tid och det blir beskt.

Vill jag ha ett svart te så blir det oftast earl gray.

(förresten så stavas det te, inte the eller té eller något annat, och det har inte gjort det förr i tiden heller)

johan86
0

de finns även robeus tee som jag har testat men de är inget got men de skall vara helande mot kropp o skäl afrikannskt skulle jag tro ursprunget på de är..

Lena82
0

Jag dricker de flesta teer. Föredrar lös te och kan verkligen rekommendera Guteblandning. Det var JImmy som köpte det till mig första gången för det drack dem alltid när de var på Gotland på somrarna

Cajza
0

Jag dricker "Fänkålste", det ligger i påse och ska dra ca 5 minuter och smakar lakrits och är lugnande bl. a. för magen. // Karin

Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens

Jenahbella
0

ikväll blir de vanilj te :)

ThomasOlenas
0

Lipton Raspberry :P

//Thomas, Medarbetare på fotboll.ifokus

Lena82
0

#42 Det lät riktigt gott. Finns dt i vanliga matbutiker såsom Maxi?

Cajza
0

#45 Nej det fanns inte i "vanliga" affärer, jag köpte mitt i en hälsokostaffär // Karin

Karin

Lena82
0

Tack Karin. Ska kolla i hälsokostaffärerna här i stan om de har det där, för det lät riktigt gott. Jag har två svagheter när det gäller godis det ena är choklad och det andra är lakrits så te med lakritssmak är ju toppen :)

Cajza
0

#47 Håller med dig, choklad och lakris är MUMS. Hoppas du hittar teet, så du kan njuta ikväll. // Karin

Karin

Lena82
0

Nja ikväll blir det ingen njutning Tungan ute. Men imorgon kväll kanske. Idag vill jag bara hem så fort som möjligt efter jobbet så man kan njuta av fredagkvällen, men imorgon ska vi ut och fara och flänga både hit och dit och då kan vi nog stanna till och se om vi hittar det.

Veduran
0

Jag gillar också fänkålste men det ska göras på riktiga fänkålsfrön tycker jag. Twinnings Earl grey funkar också bra :)

Cajza
0

#50 Det är den sorten jag har.

Måste berätta för er att jag fick tipset om fänkålste av en kattuppdfödare (är själv uppfödare av perser & exotic). Fänkålste ska hjälpa till att få igång mjölken på honan. Ska även vara bra till nyblivna mammor. // Karin

Karin

Lena82
0

Jag har fortfarande inte lyckats ta mig till hälsokostbutiken för att köpa teet. Blir galen på mig själv snart :)

Cajza
0

#52 Men Lena, har du inte köpt hem fänkålste ännuFörvånad? Nu får du ta dig i kragen och köpa hem detta goda teet Skrattande

Ha en bra dag // Karin

Karin

[Mova]
0

Jag gillar "Silver Needle" Vitt te :) Dyrt men gott :)

Cajza
0

#54 Var köper du ditt "vita te"? // Karin

Karin

[Mova]
0

På Khals kaffe & The handel på torps köpcentrum:)

Cajza
0

#56 Tror du att jag kan köpa det i en vanlig mataffär eller hälsokostaffär? // Karin

Karin

[Mova]
0

ingen aning faktiskt, har bara köpt mitt där, men du kan ju prova! :) Men jag tror inte att det finns i vanlig mataffär eftersom det vita teet är det som kommer först på plantan eller vad det nu var och att mataffärernas teer bara är restprodukterna från plantan. :(

andreas0
0

Interessanta fakta om te som jag har lärt mig under dom senaste åren:

Man gör vitt, grönt, oolong och svart te från exakt samma teblad. Skillnaden är hur man behandlar teerna direkt efter plockningen.

När man plockar tebladen så börjar teerna att oxidera. Skillnaden är hur långt den här oxideringsprocessen har fått gå.

För vitt te så avbryter man oxideringsprocessen direkt genom att låta blanden torka på låg värme. Detta är altså dom minst behandlade.

För japanskt grönt te så avbryter man oxideringsprocessen genom hålla tebladen i varm vattenånga. För kinesiskt grönt te så rostar man tebladen. Detta inaktiverar enzymerna i teet som orskaar oxiderngsprocessen och därför så blir det ingen oxidering. Båda processerna ger liknande resultat, men det är ändå några skillnader.

Oolong får man genom att låta bladen ligga och oxidera ett tag, och sedan avbryter man oxideringsprocessen när bladen är halvoxiderade. Olika sorters oolong oxiderar olika länge.

Svart te är te där man inte avbryter oxideringsprocessen alls, utan låter teet ligga och oxidera tills det är helt svart.

Det är alltså exakt samma blad man gör det på. Te gjorda på bladen från te-busken är det enda man får kalla för te, resten heter egentligen avkok, men oftast skriver affärerna ört-te eller något liknande för att det låter bättre. Men inget annat än det som är gjort på bladen från te-busken är te.

Det där som #58 skriver om att mataffärerans teer bara är restprodukter stämmer, även om det inte riktigt är så enkelt. Så här ligger det till:

När man graderar teer så häller man tebladen igenom en uppsättning silar med mindre och mindre hål. Ju högre upp det hamnar desto bättre kvalite på teet.

Det som är högst upp och därmed ger bäst smak kan man antagligen inte få tag på utanför asien, det exportera dom inte till utlänningar. Sedan finns det olika grader av teer med olika kvaliteer beroende på storleken på bladen (och även var bladen har odlats, osv. såklart).

Även bland dom sorterna som exporteras så måste man specialbeställa dom allra bästa teerna, det finns inte att få tag i i någon affär.

Dom bladen som hamnar i mitten ungefär är vad man hittar i te-affärer om man köper icke-smaksatta teer, det brukar vara rätt hyffsat.

Ännu lägre kvalite har dom till dom smaksatta teerna, eftersom dom tillsatta smakerna döljer den sämre tesmaken ändå (fult trick tycker jag). Det är även den här sämre kvaliten man hittar i matvaruaffärer i lösvikt (om det inte är ännu sämre). Sedan förvarar matvaruaffärerna teerna helt fel vilket förstör en hel del av smaken (dom ska förvaras lufttätt och mörkt, matvaruaffärer förvarar det oftast i genomskinliga plastburkar som inte är täta).

Dammet som ligger kvar i botten när alla tebladen har tagits bort är det man lägger i te-påsar, detta är alltså den allra sämsta kvaliten.

Förvarar man inte tebladen luftätt och mörkt så går en stor del av smaken förlorad på bara ett par dagar. Förvarar man det lufttätt och mörkt så kan te-smaken hålla i sig i två år. Investera i en lufttät burk att ha dina teblad i. Det är värt det.

Förvara det aldrig i påsen som man tar hem teet i från affären (ovavsett om det är en te-affär eller en livsmedelsaffär), det är det allra sämsta sättet att förvara teet på.

Illan
0

Favoriter är:

- Earl grey

- PG Tips

- Twinings Prince of Wales

Sen föll jag för frestelsen att köpa Chai Latte på espresso house imorse. Det var ÄCKLIGT! Nävvör ögän!

Jenahbella
0

idag blev de kaktus :D muuuums

Lena82
0

#53 Jag lovar jag ska ta mig i kragen och köpa teet. JAG LOVAR Flört. Få se vad vi hinner med i helgen, men då borde jag hinna köpa det.  FYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY på mig.Kram Lena

Cajza
0

#62 Jag drack en kopp fänkålste igårkväll och njöt av lakritsdoften och tänkte på dig och vad du missar Skrattande // Karin

Karin

Lena82
0

Det var taskigt. Jag måste tvinga sambon till att köra mig till närmaste hälsokostbutik i helgen. Om jag hittar teet så ska jag njuta av det hela söndagen under tiden som jag packar sånt vi inte kommer att använda innan flytten. Ska flytta 1 april.

Liss
0

Absoluta favoriten är Earl grey nu.. en butik här i stan som gör sin egen, fullkomligt gudomlig!

Pimu
0

Har druckit mkt "vanligt" te (lipton) ett bra tag nu, dax att besöka vår tebod snart o kolla vad dom har att erbjuda .. blir juh så sugen o prova alla dessa nya smaker ..

Emma-Andersson
0

När jag va i Stockholm så köpte jag ett te som hette Söderblandning, fråga mej inte vad det va men gott va det iaf.

fridaas
0

Mitt chaite är slut!!

Och affärenn öppnar inte fråns imorn >_<

Cajza
0

#64 Nu har jag gjort en kopp fänkålste och njuter av doften. Hoppas du får köpt ditt te till helgen. Jag säger bara älskar du lakritsdoft och smak, köp det // Karin

Karin

jalla
0

Dricker grönt the med citrus smak mmmmmm……

Jenahbella
0

vaniljte just nu :) muums

Cajza
0

#71 Köpte vaniljte idag och det var jättegott och vilken härlig doft som spred sig i köket. // Karin

Karin

Jenahbella
0

#72 jaa :) jag e helt galen i vaniljtet just nu :D ska dricka de nu snart :) väntar på att vattnet ska bli varmt :)

Lena82
0

#69 kom aldrig iväg som vi skulle i helgen. Jag åkte på kraftig magsjuka så jag var sängliggandes hela helgen. Då hade det varit got med det teet tror jag Gråter. Få se om jag hinner åka en dag denna veckan. // kram Lena

Cajza
0

# 74 Stackars dig, magsjuka. Synd att du inte hade teet hemma, för det hjälper till att lugna en orolig mage. Hoppas du känner dig bättre // Karin

Karin

Lena82
0

Hej Karin. Nu är jag bättre mådde fortfarande illa men har idag fått i mig två omgångar med soppa utan att må illa. Igår kunde jag inte äta utan att må illa. Fast det mest positiva med magsjukan var att jag gick ner två kilo, men de kommer ju komma tillbaka så fort jag börjar äta igen.:)Vet du om det finns något te som skulle hjälpa lite mot mensvärk????

Cajza
0

#76 Nej det känner jag inte till, men du kan väl fråga i en hälsokostaffär, de vet säkert.

Hoppas din magsjuka håller sig borta nu. Själv har jag fått en ny förkylning med hosta och stopp i näsan. Hade influensa för två veckor sedan, så det känns lite tråkigt att vara dålig igen.

Ha det bra // Karin

Karin

Lena82
0

Jo då den håller sig borta. Magen leker visserligen tvättmaskin fortfarande efter det att jag ätit, i alla fall fast föda. Soppa går bra. Usch vad hemskt det låter. Jag är nog hellre magsjuk än förkyld. Magsjukan vet man ju att den sitter i upp till två-tre dagar allt som allt med tillfriskning och så, men en förkylning vet man ju aldrig med.

Jag har nämligen problemet med kraftig mensvärk. Det var därför som jag började med p-piller. Då försvann värken, men kom tillbaka när jag slutade med p-pillerna just för att vi ska skaffa barn, men då hör det till saken att de tabletterna som hjälper mot värken (ipren) ska man inte äta om man försöker bli gravid för dem påverkar fertiliteten. Så det blir panodil och värmekudde fast det är ju inte alltid det hjälper heller.

Ha det / Lena

Mk91
0

#78: Har för mig att kamomillte ska hjälpa mot mensvärk :)

Missanpassad
0

Rött, grönt och svart.

Pimu
0

köpte "Sommardröm" o "Cornetto" té idag .. smakade på cornetton, o de var supergott .. *mums*

Cajza
0

#81 Var köpte du Cornetto och vilken smak var det? // Karin

Karin

Lena82
0

#79 då ska jag prova det nästa gång. Vore bra om man slapp proppa i sig massa tabletter. Tack för tipset

Pimu
0

#82  Köpte den i vår lilla Thé boden, Sturegatan 10, Västerås

Cornetto - Jordgubb, Hallon, Vanilj, Rosenblad

Cajza
0

#84 Jag ska se om det finns i "min lilla tebod" i Trelleborg, det är lite långt att resa till Västerås Skrattande. Av den blandningen måste det bara lukta underbart. Tack för tipset

Karin

Cajza
0

#83 Jag tänkte på dig Lena och din mensvärk, jag fick tips av en kompis att Rosenblad och Hallon (finns i Cornetto teet #84) ska lindra vid mensvärk. Värt ett försök ?

Karin

andreas0
0

Testa med kokosolja i teet, det ska vara bra mot en massa åkommor, det kanske fungerar mot mensvärk också?

Lena82
0

#86 &87 Tack så jättemycket. Nu ska jag skriva upp alla tips så att jag har det till om ca fyra veckor Flört.

Sehvrin
0

Jag dricker endast grönt te och de flesta av mina teer kommer från Tea Center of Stockholm.

Bland de smaksatta är nog favoriterna jasminte, Japanese lime, Chinese Night och Grön mango.

Sen tycker jag om icke smaksatta också. Favoriterna där är ett relativt billigt te som min syster köpte i Kina som jag inte har en aning om vad det heter och en rostad sencha köpt på Tea center of Stockholm. Det rostade teet smakar väldigt speciellt, men är väldigt gott, speciellt till mat.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Loucar
0

Jag dricker helst rött te favoriter är körsbär, läggdags (hallon  blåbär) eller rabarbergrädd.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

Cajza
0

#90 Är rabarbergrädd gott? Jag har sett det på tehyllan men inte köpt något ännu.

// Karin

Karin

Loucar
0

Ja jag tycker det är jättegott men smaken är ju som baken delad.

Hälsningar

Louise

Man kan smaka på allt ~ åtminstone en gång

werner
0

Jag har fått pippi på viol tea och irish cream tea :S

Khals är mitt favvo ställe för dom har billiga hektopriser.

Jag funderade lite på de där kaktus teet någon skrev om, ska nog leta på en påse nästa gång jag är på tea jakt :)

idalotta
0

älskar friggs med blåbär eller kanel.

Ida

Medarbetare på Florist

[Niike]
0

Jag älskar dessa lösteer: champagne/grädd, jordgubb/kiwi, även rabarber/grädd är väldigt god men ganska svag så då får man slänga i lite extra.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.