matlust - vad är det?
vet inte om jag är på rätt ställe egentligen.
jag har alltid haft problem med att äta all sorts kött, fisk och kyckling.
det enda kött jag kunnat äta är köttfärs, anledningen är konsistensen. jag klarar bara inte av att tugga på en kött bit.
nu är det så att jag är gravid och måste ju äta ordentligt. men jag har börjat få svårt att äta köttfärs (köttfärssås går bra men inte köttbullar). det finns ju vegetarisk mat, men korn kan jag inte äta pga det är samma konsistens som kyckling.
vad kan jag göra för att få matlust? det är helt hopplöst och jag tycker det är så otroligt tråkigt att inte kunna äta mat som alla andra.
jag provar alltid mat jag inte provat förr, men det faller mig aldrig i smaken.

Jag vet inte om du menar att du ingen matlust har just nu, för DET är inte konstigt isf ;o)
Om du provar att krydda upp maten ordentligt och gör goda såser och andra tillbehör till så maten både ser och smakar mer aptitligt.
På MVC borde de ju kunna hjälpa dig med alternativ på vad du kan äta istället för köttig mat.
När jag var gravid med min första för 8 år sedan så var det rätt mycket man inte fick äta och det var jätte jobbigt. Nu för tiden så är inte listan lika lång som tur är, så när jag var gravid med minstingen var det mycket lättare.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jag har aldrig matlust faktiskt, inte innan jag blev gravid heller. jag kan vara utan mat känns det som.. men "äta bör man annars dör man". ;)
ska till mvc i början av dec så jag ska se om de kan hjälpa mig…
med tanke på att jag inte äter ngt så har jag ju inte de problemen vad jag inte får äta. *fniss*
önskar faktiskt att jag kan få ett himla sug på fisk eller kyckling så ja kan lära mig att äta det.
huu, du är som johan, han är också sån "men jag har ju ätit en gång, måste jag äta en gång till idag ?" medans jag är "herregud, det är ju fem timmar sen ! HUNGRIG!"
äter du ingen fisk alls ? lax är ju himla gott och lättsmält. :)
sen tog det slut på tips i min skalle, det är därför jag äter tacos jämt. haha

Så där känner jag när det gäller frukost som sägs vara dagens viktigaste mål. För mig är det ett onödigt måste att äta frukost.
Jag snöade in på oliver, saltgurka och saltlakrits under båda mina graviditeter (+ rödlök under sista graviditeten) och det var väl inte helt lyckat kanske för då samlade jag på mig ännu mer vatten i kroppen.
Prata med MVC….du kanske kan få träffa en dietist som kan komma med tips.

#3 nops, ingen fisk. tror det beror på att vi inte ätit fisk alls i min familj när jag växte upp. sen fixar jag inte lukten riktigt. tacos är bra, det älskar jag med.. men andreas hade fått tuppjuck på mig.. :D
#4 frulle? vad är det? ;) dietist, det var ju smart av dig.. ska jag komma ihåg.

#5 Ibland så har man sina ljusa stunder he he
Matlust, tja det har jag ofta. För ofta. Men när jag var gravid så var det där med mat jobbigt, det minns jag.
Det är ju proteinet du vill åt. Om du bara kan äta något som ger dig tillräckligt stor mängd av protein så måste det ju inte vara kött! Och om köttfärs är det enda du gillar - ät köttfärsrätter då! Det går ju att variera i all oändlighet. Och korv? Hur är det med korv?
Andra proteiner finns ju i tofu, quorn, bönor, ärter, ägg… Be mvc sätta dig i kontakt med en dietist om ni är oroliga för barnet vettja!

korv har inte funkat på många många år tyvärr. problemet är att jag börjar rata köttfärsen nu..
tofu? hur ska man tillaga det? är inte risken att det blir gummiaktigt? quorn kan jag inte äta pga det är som kyckling i konsistensen…
grönsaker äter jag väldigt ofta, nästan det jag lever på.
Prova grönsaker med mycket proteiner som böner och linser. Du kan börja med att blanda det med köttfärs (och goda kryddor) som en chili con carne och fixar du inte köttfärsen sen kan du fortsätta med bara bönor. (Kidney och vita bönor exempelvis)
Ägg innehåller också mycket proteiner, så du kanske kan göra omeletter med grönsaker eller varför inte en spansk potatisomelett?

ja lisette jag vet att du har ett dilemma att ej mat smakar bra men
i värsta fall så få du gör som jag hörde en som var garavid som drack murbruks vatten fråga mej ej varför man får sådana konstiga vanor i graviditeten :)

jag är hopplös jag vet… men jag får försöka ta mig i kragen. tisdag är det barnmorskan så jag får se vad de säger då.
hmm murbruksvatten låter inte så himla lockande, konstigt nog. ;)