Reda sås
Jag tycker det är svårt att reda av såser, utan att det blir äckliga mjöliga klumpar. Hur gör man?

Jag brukar använda idealmjöl, och se till att lösa upp mjölet i lite vätska först (vattten, buljong, mjölk etc), och sen vispa ned hela lösningen i såsen, grytan eller vad det nu är jag vill reda av. Det klumpar väldigt sällan, enligt min erfarenhet i alla fall.

Jag använder maizena redning funkar toppen
Bara att hålla med båda ovanstående - antingen maizena utrört i lite kallt vatten, eller idealmjöl. Jättelätt. :)

Håller med Kiara. Det finns både ljus och brun Maizena redning. Går att hälla direkt i sjudande sås utan att det klumpar sig. Den bruna innehåller dessutom lite färgämne som gör att det blir en fin färg. Ett måste i mitt kök.
Jag smälter margarinet och häller i mjöl under omrörning. När det har blivit en klump slutar jag att hälla i mjöl. Då häller jag i mjölk under fortsatt omrörning. Det brukar aldrig bli klumpar då.
Vänliga hälsningar
Niklas
#5 Beskriver en bottenredning, helt klart det bästa sättet att göra en sås från grunden. När man istället häller i mjöl i vätska är det toppredning och då gäller det att vätskan inte är varm, eftersom det då bildas klumpar.
Om man nu måste toppreda (och det måste man ju ibland) är det som flera andra skrev klart enklast att först röra ut mjölet i lite kall mjölk eller vatten eller vad man nu använder. Då blir det garanterat inga klumpar!

#6 Aha, är det det som är skillnaden, minns att hemkunskapsläraren pratade om topp- och bottenredning, men jag fattade aldrig vad de olika begreppen beskrev, kanske för att hemkunskapen mest var en möjlighet att hitta på div hyss med matvaror :) Då har man topp- resp bottenrett helt utan att veta vad det är man gör i alla år.
Bra sås reder sig själv!

Jag går på Nilkas #5, Att reda en sås gör man helst genom att blanda mjölet i smör först och se till att det hela blandar sig väl innan man häller det i grädden, buljongen eller vad man nu vill. Därefter är det till att piska ordentligt för att just ta bort ev. klumpar och göra såsen krämig.
Ett annat (kanske lite mer fusk sätt - men funkar) är att blanda ut mjölet i lite kall vätska (som mjölk, grädde, buljong eller liknande) och sedan hälla i. men det viktigaste är att piska såsblandningen rejält så den blir fluffig tycker jag. Då får den en krämig smak utan att man behöver använda allt för mycket fett (även om det är godast).
På alla bästa bra restauranter säger man alltid att "den viktigaste personen är den som kan göra en bra sås". Det är lite av kungen i köket om man kan göra bra såser.
#9: Då kanske jag skulle kunna bli kung i något kök med min chokladsås. :-)
Vänliga hälsningar
Niklas

Kung i glassbaren… :-)