Matlust iFokus

Matlust

Etiketterfärskorv
Läst 1140 ggr
johan
2005-11-22 18:29
0

Köttfärs

En av mina favoritingredienser är helt klart köttfärs. Förutom att mina smaklökar tycker mycket om det, så gillar jag det för att det är så mångsidigt.

Nu sitter jag här och klurar på vad det ska få bli för mat i kväll. Tänkte tina lite köttfärs, men kommer inte riktigt på vad jag ska laga.

Kan man få lite bra tips på saker som är relativt enkelt att laga och som innefattar köttfärs?

Mvh // Johan

tillalex
2005-11-22 20:01
0

Jag håller med, Johan. Köttfärs har en mycket god smak som den är. Jag har provat alla möjliga varianter av köttbullar/pannbiff med ströbröd, rå lök, stekt lök, farin, mjölk, buljong, diverse kryddor och gud vet allt men inte blir den bättre av det. 

Det bästa jag vet är att blanda köttfärsen med lite vatten och ordentligt med salt och vitppeppar. Forma till små biffar och steka. Otroligt enkla pannbiffar. Och goda. Lite grädde på sedan är ju aldrig fel Skrattande

AktieTrader
2005-11-22 20:50
0

Slå upp ett recept på renskav och byt ut köttet till nötfärs. Det blir jättegott.Lite champinjon i är gott. Ris eller pressad potatis till.

mans
2005-11-23 00:02
0

Min favorit är en köttfärssås till spaghetti, men istället för Bolognese gör man en sås på köttfärs, gul lök, rikligt med dijonsenap och creme fraiche. MUMS!

Ann
2005-11-25 10:48
0

Jag har en god allt-i-ett-rätt som är en av mina favoriter:

Köttfärsform med potatis

• Blanda köttfärs med ströbröd, kryddor och ett ägg på samma sätt som när du gör köttbullar (löken utesluts, den kommer på sidan om)
  • Hacka lök och fräs den guldgul i stekpanna
  • Bred ut löken i mitten av en ugnsfast form, lämna tomt runt kanten
  • Bred ut köttfärsröran över löken
  • Skala och skiva potatis och lägg runt färsen
  • Riv ost och strö över färsen
  • Grädda i 225 graders ugnsvärme i 25-30 minuter

Servera med sallad, inlagd gurka och kanske en god gelé.