Grodda solrosfrön?
Att köpa färdiggroddat är bekvämt, men väldigt mycket dyrare än att göra det själv, och inte sällan får man kasta halva paketet.
Solrosgroddar är favoriten här hemma och nu funderar jag på att grodda själv. Ska man köpa särskilda solrosfrön för detta, eller kan man ta typ vilken sort som helst med skal på? Även fågelfrön?

Undrar om det inte funkar att grodda skalade solrosfrön? Verkar lite konstigt om skalet ska vara kvar när man groddar. Testa med skalade, fast ej rostade. Tala om ifall det funkar sen!
Det går ju att testa med litegrann! 
Jag älskar solrosgroddar men köper aldrig färdiga i affären eftersom jag två gånger fått en massa mögel på köpet… Först funderade jag på fågelfrön också men någon sade att de är behandlade på något sätt så då vågade jag inte använda sådana. Sedan har jag köpt en stor påse oskalade solrosfrön på Hötorgshallen som jag inte har testat att grodda av ren lathet (hm, och jag tror jag slängde dem nu) och en påse på Weibulls som var speciella groddningskärnor. Funkade inte, kan jag meddela. Jag vet inte om det var för varmt eller kallt eller nåt.
Ja, så nu äter jag solrosgroddar när jag får dem i köpta sallader och mackor och nöjer mig med det… Förresten har jag ett par gånger fått smörgås med groddade rödbetsfrön på, det blir knallröda lätt rödbetssmakande groddar, kanonsnygga!
Min syster testade att grodda fågelsolrosfrön och det gick inte bra, växte inte alls (hade tänkt att testa själv, men när hon inte lyckades så fanns det ju ingen mening med att jag också skulle misslyckas
)

Jag köpte nyligen en stor påse solrosfrön på Nibble Gård - dom kanske man skulle prova med…. inte så stora frön men helt klart helt obehandlade….
Jag brukar ofta åka dit o handla lite smått o gott *Ler*
åtminstone tamfåglar är väldigt känsliga så att köpa frön riktade till såna tror jag inte alls är någon fara även om inte jag skulle göra det. vi lär vara bra mycket tåligare än papegojor 
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/