Citronkyckling.
Idag har jag ätit en av mina favoriträtter som är väldigt enkel att göra. Tar på sin höjd en halvtimme (om man är riktigt långsam
) Godast om man har mycket citron så det faktiskt smakar lite surt. Servera med ris, cous-cous eller dylikt. Tog även ett glas vitt vin till.
Mmmm.!
Enjoy!
Ingredienser
4 portioner
4 kycklingfiléer
2 vitlöksklyftor
smör
1 tesked salt
1 kryddmått svartpeppar
2 1/2 deciliter Matlagningsgrädde 15%
1/2 hönsbuljongtärning
1 tesked rosmarin
rivet skal och pressad saft av 1/2 citron (fast jag brukar ha mycket mer. Smaka dig fram)
1 deciliter svarta oliver
1/2 deciliter grovhackad persilja
Gör så här
Skär varje kycklingfilé lagom stora bitar. Skala och hacka vitlöken. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna, salta och peppra. Blanda grädde, buljongtärning, rosmarin och citronsaft i en gryta. Lägg i kyckling och vitlök. Låt koka under lock cirka 5 minuter. Rör ner citronskal, oliver och persilja. Garnera med citron.
"Varje katt är ett original och ett mästerverk"
Låter ju onekligen som en underbar rätt, jag älskar kyckling och skulle kunna äta det 7 dar i veckan.

Prova den! Fast jag brukar inte följa receptet när det gäller kryddor heller. Har mycket mer rosmarin i till exempel.
Måste bara fråga en sak. Visste först inte vilken grupp jag skulle lägga denna tråd under. Varför har ni ingen grupp som heter "kyckling", "fågel" eller dylikt? Eller är det jag som är blind? 
Det har du rätt i, det finns ingen Fågelgrupp.. ska genast ta tag i det. 
Kryddor det är som allt annat, man tar så pass mycket att det blir gott. 

Kom på en sak. Vill man lyxa till den lite, så ha i fetaost också
(=slickar mig om munnen)
Gjorde en grupp Kyckling & andra fåglar. Så jag flyttade detta inlägg dit. 

Tack!