Trikiner
Trikiner är ju parasitära maskar, och kan förekomma i en del vilt samt griskött.
Jag undrar hur pass vanligt det är med smitta i sverige, då främst från griskött, samt om det är dödligt?
På nätet hittar jag bara hur man tar död på trikiner, genom att frysa köttet eller se till att det är väl tillagat. Och det tar ändå inte bort alla trikiner. Vad händer om man blir smittad?
Dödligt?
Jag tror inte det är döfligt, blir man ens sjuk av dom? Erkänner att jag inte vet så mycket om detta..
Jadå, sjuk blir man.
Hittade detta te.x "Symptom: Inledningsvis buksmärtor, senare muskelsmärtor, feber, svullna ögonlock och ljusöverkänslighet"
Vad jag har hört har man inte hittat trikiner i svenskt kött på många år.
#3 Det är vad jag också har hört, men på nätet hittar jag inget sånt.
Står lite på livsmedelsverkets hemsida, här.
"Trikiner är vanliga i Sverige hos vilda djur, till exempel räv och björn, men ur livsmedelshygienisk synpunkt är förekomsten hos svin viktigast. Grisar smittas när de äter infekterade smågnagare eller avfall från infekterade djur. Förekomst av trikiner hos svenska tamsvin är utomordentligt sällsynt, däremot påvisas trikiner ibland hos vildsvin. Samtliga grisar som slaktas i Sverige kontrolleras avseende förekomst av trikiner. "
Då var det allvarligare än vad jag trodde..

Det är inte så vanligt med trikiner i Sverige och man behöver inte oroa sig för det 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet