Köttfärspaj, någon?
Jag skulle vilja ha ett recept på en god, lite krämig köttfärspaj. Ofta tycker jag att dom är lite torra, så där smuliga liksom. Nån som sitter på ett bra recept?

Denna är inte det minsta torr
Skrev den förut i ett annat inlägg.
Gör en pajdeg (3 deciliter mjöl, 125 gram kallt smör, 2-3 matskedar vatten, blanda, in i kylen för att vila, dela upp den så du får till ett lock också, förgrädda sen 10 minuter 225 grader)
fyllning:
800 gram älgfärs
200 gram färska champinjoner
1 hackad gul lök
1,5 matsked curry
2 matskedar olja
1 matsked soya
1 matsked vetemjöl
2-3 deciliter creme fraiche
1 ägg
salt & peppar
Fräs köttfärsen i oljan med lök, champinjoner och kryddor. Strö över mjölet och puttra i cirka 5 minuter.
Tillsätt creme fraichen och soyan och låt puttra cirka 5 minuter till.
Lägg färsen i det förgräddade skalet och täck över med deglocket. Pensla locket med ägget. In i ugnen cirka 200 grader, det tar olika tid beroende på ugn men tills locket fått färg.
Jättegott med öl och grönsallad till 
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

Åh, va hungrig jag blev. Blir till att ta fram köttfärs ur frysen tror jag 
If you cut the wings of a fly,
Does it become a walk?
/Ida
Nu blir det paj i morgon!
Tack snälla.

Jag brukar förresten göra äggstanning och hälla över pajen innan den åker in i ugnen. Det blir krämigt och gott 
Does it become a walk?
/Ida

#3 Vad kul! Jag lovar att den är jättegod
brukar ha i lite mer curry än receptet dessutom, det blir en väldigt fyllig smak av den.
#4 ja det är gott, men brukar du ha det över köttfärspaj med?
denna har i alla fall ett äggpenslat lock över.
/Sanna
medarbetare på Nattsudd och TV

#5 Jag äter bara köttfärspaj så ja 
Does it become a walk?
/Ida
Jag gör som Solaika - kör äggstanning.
Jag hatar paj med äggstanning.
#8 - vad har du som håller ihop innehållet i dina pajer om du inte har äggstanning? Köttfärspaj utan äggstanning kan jag hänga med på men vad har du om du har annan fyllning?
Jag brukar till exempel blanda cerme fraiche med grädde ost och lite kryddor. Det blir inte samma "sammanhållning" men så mycket godare. Men jag tycker verkligen inte om äggstanning.
Nej så är det ju. Man gillar olika saker. Själv har jag problem när det blir för gäggiga saker. Och för kompakta - som falukorv och köttfärslimpa, det kan jag ha problem att äta. Inte för smaken utan för konsistensen.
Ja, falukorv är ju en fasa i sig men en god köttfärslimpa tycker jag är ok, kommer lite ifrån ämnet känner jag.
Jo - sorry - men ibland kommer man igång på andra saker också 
Jo, det är sant 
Jag brukar blanda en Creme Fraiche med 3 ägg om jag har en paj med till exempel kyckling eller nåt. Blir bra "gegga" av det. Inte för löst och inte för mycket äggstanning.

#11 Egengjord köttfärslimpa är ju hur gott som helst. Inte kompakt. Kom hit ska jag bjuda dig på min 
Does it become a walk?
/Ida
#16 - det är inte smaken - men jag har svårt för köttfärs som packats ihop hårt. Det är konsistensen. Jag har smakat många köttfärslimpor från människor som sagt som du
och har velat övertyga mig. Men jag tycker fortfarande det är kompakt. Tycker inte om tjocka biffar eller stora köttbullar heller. Om det är inte riktigt grovmalen köttfärs. Men jag äter det. Tycker bara inte om det.

#17 Fast min köttfärslimpa trillar alltid i smulor typ så den är inte kompakt alls 
Does it become a walk?
/Ida