Godaste köttbiten
1-Vilken är den godaste köttbiten på gris och nötkött?
2-Vilken är den godaste köttbiten på övrigt kött?
Så här tycker jag
1- Entrecot (stavning?)
2- Rådjurssadel
1. Oxfilé på nöt och fläskfilé på gris.
2. Kycklingfilé

1. Oxfile
2. Lammfilé
Båda skall vara blodiga i mitten.

Oxfilé och Entrecote går bra. Absolut inte kycklingfilé. Jag tycker dessa har blivit alldeles för vattninga. Det gör att de blir lite slemmiga i konsistensen.
Svårt att säga faktiskt.. en god bit filé, visst, men många biffar smakar mer. Entrecote är gott om den är bra, men det finns ack så mycket halvtaskigt kött att köpa.
Lammytterfilé är kanongott! Och karrékotlett från grisen! Och lammracks! Eh, välja en? Hrm. På kycklingen tycker jag att lårfiléerna är godast.

Har börjat gilla lammfile mer och mer. Kan med rätt kryddning slå oxfilé… Fast det är svårt att bra lammfilé har jag märkt.
Oskar
#3 Visst finns det dålig kycklingfilé i handeln. Min första princip är att bara köpa svensk kyckling. Och finns det, så köper jag alltid den riktigt fina och goda (om än rätt dyra) majskycklingen. Det är en enorm skillnad på majskycklingen och annan man hittar i vanlig handel.

Oxfilé är överreklamerat 
Fläskfilé och Rostbiff (Fransyskan förlorade med en muskel
)
Övrigt kött tjaa då blir det nog Renkött av den anledningen som ni nämner några - kycklingfilé av varierande kvalité tyvärr.
//L-L
#7 Oxfilé är som champagne. Går ej att ersätta!

1 entrecote (nöt), karré (gris)
2 lamm i alla dess former =)
1. Rostbiff (för att man kan göra allt med den) Fläskfilé (finns också i många varianter).
2. Kycklingfilé.
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.
Nötkött…inte så kul, entrecôten skulle jag tro. Inget fel på oxfilé heller men det har jag nästan aldrig haft råd att äta! Tyvärr finns det så mkt dåligt kött i handeln, det mesta är för omörat.
I stort sett allt är gott på grisen! ;) Fläskfilé är gott rätt tillagad, knaperstekt bacon, el som rimmat stekefläsk, el varför inte göra kinesiskt rödkokt fläsk! Karré…rökt som pålägg, fläsklägg m rotmos…
Lamm: stek, lammrygg…you name it!
Rådjur smakar väl bra men för mkt viltsmak.
Älg…himmlars så less jag är!!! Men filén går alltid an, m ngt gott smör till. En hinnfri bit från steken som man steker läääänge i ugnen på låg värme, typ tjälknöl nästan, m ugnsbakade rödbetor o pepparotssås till (kall, creme fraiche) alt creme fr-sås m hackad lök, torkade tomater o lite salt o peppar.
Kyckling är alltid gott om det är bra kvalité men vem vet det innan man har smakat!? Går att variera i det oändliga o ungarna älskar det!
Gås: har smakat en ggn när maken fick en på jakt. Gott!
Björn: inget speciellt.
Bäverkorv: nja, torrt o smakade…inget särskilt.
Renkött är gott men inget vi äter särskilt ofta, för dyrt.
1. lammfilé
2. fläskfilé
"Stek-kött i all ära, men jag vill verkligen slå ett slag för kok-köttet. Märgpipa och högrev t.ex.
Visst tar det någon timme innan det är färdigt, men det är kanonenkelt, billigt och jättegott med t.ex. dill- eller pepparrotssås. Eller varför inte med indiska kryddorr?
Oxfilé brukar sällan vara fel, mer än möjligen för plånboken. Ryggbiff, brasiliansk sådan, har jag haft goda erfarenheter av oavsett om det gäller grillen eller stekjärnet. Ett par cm tjocka - då är de som bäst.
Är inte så förtjust i lamm, däremot är kyckling i nästan alla dess former gott - om man lyckas med att hitta kvalitén! Majskyckling har jag nog aldrig sett, än mindre testat - men skall göra det. Råden på denna siten brukar vara goda.
Tjälknäl hörde jag talas om första gången nu i veckan faktiskt, aldrig ätit. Låter spännande.
Viltkött har jag liten erfarenhet av, vildsvin ett par gånger (funkar men inget som får mig att tjuta i extas) rökt rådjurssadel (jo, nu närmar vi oss sjunde himlen) och nu häromdagen åt jag grillad (tror jag det var) hjortytterfilé, och i kombinattion med stekt sik till förrätt så var extasen fulländad, redan innan pannacottan kom in. Men nu hamnade jag på en trerätters och inte bara köttet, förlåt. :o)
mvh Martin
#1, Du summerade det perfekt så jag behäver inte skriva någonting mer ;-)
Tom