Grilltips!
I denna tråden tänkte jag att vi kan tipsa varandra om allt innom grillning :) Mat,marinader,sallader,såser och grillar och dess tillbehör :)
Själv grillade jag idag. Kycklingspett. Till det blev det potatissallad.
Marinaden som jag lade kycklingen i bestod av: Matolja, soja, vitlök, honung, svartpeppar, cayenpeppar, sweetchili sås och ingefära!
Hur mumsigt som helst.
Grillar alltid på en vanlig kolgrill utan några finesser.

Vilken bra idée!! Här är mina favorit tillbehör, som passar till både kyckling och kött (säkert fisk också, har inte provat änu).
Grillad Hallumi (ost), i skivor, det är gott att pensla på med chiliolja eftersom att osten är så salt, men det är inget måste.
Grillad banan inlindad i bacon;) Dela bananen i 2-3 bitar, lindain i bacon och fäst med tandpetare, grilla den så att baconen får fin "lagom" knaprig yta.
Fetaost röra med rödlök och crémefraiche. Mosa fetaosten, hacka rödlöken i finabitar, svartpeppra, blanda i crémefraiche. Jag tycker att det inte ska vara för mycket crémefraiche, men det är smaksak. Låt stå en i kylen undertiden ni grillar resten!!
Vi har gasolgrill som vi är jätte nöjda med!
MVH Isnornin
Jag tycker inte det smakar grillat på samma sätt som med grillkol. Fast det är väl en smaksak antar jag :)
ja vi har bara grillat korv ännu:P Men nått jag älskar är att grilla sparris.. och majskolvar.. Sen brukar vi köra marinad på kyckling och servera färspotatis i ugnen till med lite olika kryddor på:) och en kall sås på creme freach med kryddor..
Real: Vad brukar du ha i marinaden?
jaa du, vi brukar köra olika hela tiden.. men ja älskar vitlök så de brukar helst innehålla de;P Och lite soja, timjan, sweet chili osv.. ärligt talat brukar ja ta de som finns hemma och köra på känn:D åhh.. mums med vitlöks marinerad kyckling!! åhh..
hera, honung lätt otroligt gott med.. men tar inte sweet chili såsen ut honungs smaken?

I går grillade vi korv med pinnbröd (poppis bland barnen) det var riktigt gott, och skönt att sitta ute i solen och äta för första gången i år!
MVH Isnornin
#6 Nä jag tror inte det tar bort smaken, jag har inte märkt ngt iaf :) O jag har alltid en massa vitlök jag med :)
jaa vilka barnminnen man får av pinnbröd:P
okej, neeh kom på att jag använt det till en wook.. med sweet chili och honung osv.. då tog de ju inte bort smaken.. ja var bara lite borta:P Vitlök är MUMS!
Vår favoritsås till grillat: 1 hackad gul lök, 1 litet hackat äpple, ½ - 1 msk dijonsenap, 3 dl gräddfil och salt och peppar.
#10 det låter gott. Det ska jag testa nästa gång vi grillar :)
jag brukar göra portionspaket av folie med grovstrimlade rotfrukter - det man känner för, som rotselleri, palsternacka, kålrot och morot. Lite lök och/eller vitlök kan också vara gott. Salta och peppra och lägg kanske i någon lite örtkvist, och så behövs det lite fukt också. Lite vatten eller en smörklick eller en slick olja. Sen viker man ihop noga och lägger på grillen i sisådär 10-15 minuter, och serverar som tillbehör.
ah, grilltips är alltid spännande. fantasin tar slut ibland.
det här gjorde jag förra helgen. Fäska champinjoner som jag marinerade lite snabbt i olivolja, en skvätt soja, lite grillkrydda, lite tomatpuré och massa vitlök. Grillade dem på gillspett som tillbehör.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Puttar upp!
Jag grillade vildsvin för ett tag sedan. Tyvärr var biten färdigmarinerad och smakade inte annat än salt.
Konsistensen var ingen höjdare, väldigt kompakt och segt. Men men jag kan ju iaf skryta med att jag testat :
ikna: Jag gjorde såsen du tipsade om, super god :)

Min älsklingssallad som går till allt, som går att grilla är :
Sommarsallad
1 burk creme fraiche,ca 1 1/2 dl gräddfil, ca3-4 msk majonäs, ca 1 tsk senap.2msk chillisås salt och citronpeppar.Detta blandar man i en skål som man vill att salladen ska vara i.Sedan blandar man i grönsakerna som man strimmlar i små bitar.
Isbergssallad,gurka och tomat,räddisor,purjolök och äpple.Den här salladen är godast att äta samma dag som man gör den,låter man den stå för länge blir den lätt vattnig,men jag rekomenderar att prova.
Grillad Hallumi i mitt hjärta <33 såå gott :D
Puttar upp nu inför grilltider :)
Vi grillade första gången idag. :) Det blev en Scan Ädelfilé East, alltså en färdigkryddad bit kött som säljs med glaze. Nudelsallad till det. Riktigt, riktigt gott, faktiskt - rekommenderas.
Oooh låter gott :) Jag har faktiskt inte grillat ngt i år. Ska om vädret tillåter grilla på ons :)
åhh jag vill me grilla!
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Vi grillade på påskafton, hehehe, i snöstorm :) men gott blev det!!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
#23 Haha grillat i snöstorm har jag aldrig gjort :P
Mamma och hennes sambo grillade fläskfilé (kommer dock inte ihåg marinaden mer än soya, vitlök, honung.. men det var en massa olika saker i den), till det serverades klyftpotatis och en sås.
Klyftpotatisen var "hemmagjord", dela i klyftor, in i ugnen 225g, efter 5-10min hällde de på en kryddblanding med salt, krossad timjan och oregano..
Såsen gjordes på mini frech (funkar med vanlig creme frech oxå), fransk kryddmix (en sån liten påse per 2dl) och vitlök.. allt detta kokas upp och får stå och sjuda i 3min ungefär.
Mumma! Och nu blev jag hungrig bara för det -.-

Halloumi och majskolvar är ett måste på grillen =)
*** Kärleken övervinner allt ***
Puttar upp
Vilken härlig tråd!
Mitt tips blir att frysa in kött med marinad/grillolja på i påsar. Marinaden går in på ett helt annat sätt då, funkar jättebra tycker vi och ett plus är ju att det går snabbt och lätt att grilla då sånt redan är klart! 
*28 Har det det inte varit mycket skriverier om detta med att låta kött ligga i marinad länge, att det blidas mycket bakterier? Eller är det bara om det ligger i kylen och inte i frysen? Det kanske blir annat när det fryser..
Skruttis; men marinad gör inte så att det växer mer bakterier, absolut inte i frysen. Då skulle ju allt annat i frysen också få en massa bakterier. Det är de som är bra med frys, maten håller länge.
Och marinad eller inte, mat som får stå framme länge kan bli dåligt.
*30 Jo, det stämmer att allt blir ju dåligt.. men var det inte en massa om bakterier i maten som affärer sålde som var marinerat? Jag kan blanda ihop det också för det är rätt länge sen..
Jo, det sägs att dom marinerar kött som håller på att bli dåligt i affärerna. Men jag vet inte om folk vågar det idag efter allt det där om ommärkning av gammalt kött.
Detta var ju flera år sen jag hörde om det så det kanske är borta i dag.. Men jag är fortfarande lite feg att köpa färdigmarinerat, vill fixa det själv helst.

Vi brukar oxå marinera och frysa. Det mörar köttet ytterligare så det blir kanongott! Dessutom kan man göra stora omgångar och frysa i lagom mängder.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Köper aldrig färdigarinerat jag heller. De brukar aldrig smaka gott.