Matlust iFokus

Matlust

Etiketterdryckerövrigt
Läst 2075 ggr
Kisemisen
0

Alkoholfri Kiwi-drink

Nu ska jag dela med mig av en supergod alkoholfri kiwi-drink!

För en portion:

1 coctailglas
1 kiwi, både skalad och skivad
2 cl utspädd päronsaft
2 cl färskpressad citron
2 cl sockerlag
2 dl krossad is

_Gör såhär:
_Tag en skål, lägg i kiwin, utspädd päronsaft, färskpressad citron, sockerlag och krossad is.
Blanda ihop med en köksmixer.
Häll sedan upp i ett coctailglas.

[receptet är ifrån recept.nu]

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Anne
0

Oh, det gjorde min kompis - men med alkohol. Tyvärr visade det sig att jag inte alls kan äta mixad kiwi, det är något med kärnorna som gör att det börjar klia i munnen. Vanlig kiwi går jättefint, men inte mixad. :(

Sen vill jag påminna om att man inte får låna bilder från nätet utan explicit tillstånd.. är det din egen bild, eller är den också från recept.nu?

Kisemisen
0

Bilden är från recept.nu, trodde det var OK om man skrev varifrån den kom? Annars om det inte är de så ska jag givitvis ta bort bilden.

MIN NYA IFOKUS-SAJT ÄR LINDDA, JAG KOMMER VARA INNE PÅ DEN MERA JUST NU OCH TILLSLUT LÄGGA NER VERKSAMHETEN HELT PÅ KISEMISEN.

Anne
0

Nä, det är ändå bara okej om man får uttryckligt tillstånd innan. Jag fotar själv mycket och lägger ut på nätet, via min blogg, och jag blir *riktigt* irriterad när andra lånar mina bilder utan att fråga först.. :)

Kisemisen
0

Jadå, jag förstår.
Fotar också en hel del och har även jag varit med om att folk tar ens bilder.

Men är det okej, tror du, att jag har receptet där?
Eller borde jag ta bort det också?

Anne
0

Text är lite mindre kinkigt. Helst ska man skriva om allt med sina egna ord, men när det bara är receptlista och så pass enkelt skrivna instruktioner - och du dessutom länkar till originalsajten - är det antagligen inga problem. Det är mycket starkare copyright på bilder.

Kisemisen
0

Har ändrat ''gör såhär'' texten lite :)
Tänkte att folk kommer kanske skriva ner receptet på en lapp, sen tipsa sina kompisar, och sen tipsar de vidare..
Så jag menar, ett recept är ett recept och de som skrivit receptet vill väl bara att någon annan också ska testa att göra i detta fallet kiwi-drinken! :)

[Norum]
0

*6 Recept kan du kopiera, särskilt när du uppger källan. Tror inte recept är så allvarligt faktiskt, jag har massor med recept men har inte en aning om vart ifrån dom kommer. Ofta är det ju sånt som går tillbaka från tidigare generationer.

Däremot bilder är skyddade, där måste man ha tillstånd. Men om du gör en drink tex kan du ju ta ett foto på den, då är ju bilden din. Eller hur?

Kisemisen
0

Jag har hört om all dessa copyright, och såklart följer jag lagarna, men tänkte inte alls på det!
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt!

Ska försöka göra drinken nu i slutet av veckan, kan lägga in en fin bild på det då!

[Norum]
0

*8 Ingen fara. Jag tror inte jag blir stämd för ett recept.. då skulle ju ingen kunna lägga ut recpet på nätet.

Ser fram emot bilden! :-)