Favoritvin
Vad har ni för favoritviner? Är lite novis på området och vill gärna få lite tips på goda viner. Än så är det vitt vin som gäller, har inte fått upp smaken för rött ännu, men tar gärna emot tips på röda viner ändå.
En favorit, än så länge, för mig är Hölle Riesling Kabinett. Ett sött, fruktigt och väldigt gott vitt vin.
Jag dricker inte så mycket vitt, men en riktigt god vit är Lindemans bin 75 Riesling, på box. Fräsch och fruktig, inte söt. (Har ganska svårt för söta vita viner, annat än i väldigt specialla fall.)
Rött - lättdrucken klassiker är JP Chenet, och även Chill Out. Goda vardagsviner båda två! :)
köp senaste Allt om Mat, de har testat varenda vin på systembolaget och där finns en hel del tips!
Primicia är ett favvovin… Likaså Campo Viejo… eller hur det nu stavas. *S*
Det känns otroligt svårt att ge vintips. Vilken prisklass? När ska vinet drickas? Till vad?
För vardagsvinet använder jag ofta lådviner. En urgammal favorit, dessutom riktigt billig, är röda portugisiska Periquita. Finns på låda, flaska - även magnumbutelj! Annars letar jag gärna i det lilla utbudet av ekologiskt odlat. Finns ett prisvärt ekologiskt lådvin!
Om jag känner för att gräva djupt i börsen och vill ha något riktigt maffigt så kan längtan efter en italiensk Barolo bli stor!
Jag gillar mousserande vitt! Tyvärr har jag upptäckt att riktig champagne är bäst, så till nyår och när det ska vara riktigt festligt så lägger jag gärna en slant på "äkta vara" - utan favoritsorter. Jag tycker man kan välja billig champagne - men det ska vara champagne. Vill jag komma undan billigare har jag tyckt att tyska Deinhard Lila är alldeles utmärkt. Tyvärr svårt att hitta som standardvara…
Sen är jag väldigt svag för dessertviner. Jag älskar Tokaji Ascu. Dyrt, men alldeles himmelskt till sommarens jordgubbar. Ett Sauternes kräver också stor plånbok - men å andra sidan så räcker det med ett litet glas för att förgylla en hel middags helhetsintryck!
Jag gillar det söta vita vinet Black Tower, och även Golden gate vinet som osså är vitt.
Testat alla viner på Systembolaget! Oj - vilken huvudvärk de måste ha.
#6 De spottar vännen! Visst är det helgerån, men så går det till…
*mumlar för mig själv* spotta ut vin, vilket alkoholmissbruk…

Vet ni vad det absolut högsta betyget bland vinprovare är?
Jo, det är "ospottbart"!
Mark
I sommar har jag nästan bara druckit vitt och den stora favoriten är Semillion…någonting i låda.
Om du ska prova rött föreslår jag att du börjar lagom dyrt ;) flaskor som kostar runt 100:- är i stort sett alltid bättre än de billigare och ger nybörjaren sällan huvudvärk. OBS! ett eller två glas ger mig oftare huvudvärk än tre eller fler.
Stora röda favoriter är Brown Brothers och Penfolds Bin 2.
Jag gillar främst viner från Australien, USA och Canada, franska går inte hem alls.
Lycka till och hoppas du hittar en riktig favorit i båda kategorierna.
Susanne 
Susanne 
Inget är omöjligt, vissa saker tar bara lite längre tid.

Solbacka körsbärsvin är gott att smutta på! Sött, rött och mums! 

Stoneleigh-viner är väldigt goda och prisvärda. Gäller både vita och röda. Kan rekomendera dem väl.
#7 - det vet jag väl att de spottar. Men det är mycket roligare att tänka sig att de inte gjorde det.
#9 Vilka röda viner som ger huvudvärk tycker jag beror på vilka druvor. Cabernet Sauvignon ger mig benhårt huvudvärk. Vid en vinprovning blindtestade vi olika druvtyper. Min väninna och jag tog ett sniff på caberneten och sa i en mun "huvudvärksvin!" *skratt* Tempranillo och Shiraz ger inte mig huvudvärk i alla fall.
Två favvisviner just nu (vi är inne i en box-period och därför är jag bara uppdaterad på boxviner) är Rijks och Rawsons Retreat.
Rawsons Retreat är jättegott! Även spanska viner som El Coto eller Campo Viejo Crianza, Sangre de Toro eller Faustino. Gillar även Masi (Valpolicella) från Italien. Alla ligger runt 70 kr på Systemet.
huvudvärk från rött vin undviks genom att dricka vatten, amatörer! ;)
Igår drack vi ett jättegott rödvin från Sydafrika - Roodeberg. Rekommenderas varmt.
Det Chilenska Vina Maipo på box tycker jag är ett bra och gott vardagsvin, funkar både till ost och kött. Tycker jag.
Skulle vara intresserad av att få ett tips på ett lite "tyngre" rött vin (är tyvärr inget vidare på benämningarna inom vin). Ett vin som kan få kosta några hundra, ett bra och gott vin till t.ex. finare kötträtter och som passar bra att dela på tu man hand med intressant person. 
Tar gärna recept/tips på maträtt till vinet samtidigt ;)
mvh Martin

Mjmmm. Viiin. Håller med om Skogskattens tips ovan. Tycker även att vin från familjen Gallo brukar hålla hög kvalitet, deras Zinfandel är riktigt god. Hakar på Annes sydafrikanska linje också, Drostdy-Hof kan varmt rekommenderas. Gott vin för liten penning (58 pix). Funkar utmärkt till en grillad kycklingfile med vitlök eller en härlig paella.
#17 - varför inte #4, en bra Barolo…?
#19 Låter intressant. Får testas!
mvh Martin

Barolo är utmärkt vin…
Casal di serra är ett utmärkt vitt vin…