Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 1930 ggr
ecjj
0

Internationellt julbord

I år tänkte vi ordna med "internationellt knytis-julbord" för våra vänner.

Känner någon till en bra sajt med tips och recept?

Illan
0

Just när det gäller julmat är jag fantastiskt traditionell. Vill bara ha svenska saker på julbordet *fnissar* Sorry, kan inte hjälpa dig.

Karmatarerskanise
0

Jag håller mig även jag till det svenska, kan inte bryta traditionen :)

[Asta]
0

Jag tycker det är en väldigt trevlig idé. Framförallt om du tänker ha en bjudning. När man är inne på sitt andra eller tredje julbord brukar åtminstone jag ha blivit väldigt trött på den vanliga julmaten.

Utom på julskinka och brunkål för där tror jag att jag aldrig tröttnar.

Vi hade ett internationellt julbord på jobbets julfest en gång. Väldigt trevligt var det. Dessvärre känner jag inte till några bra receptsidor för det.

clivia
0

jag kan bara tipsa dig om att botanisera bland de oändliga mängder matbloggar som finns, där kan man hitta recept på vad som helst!
Och så kan jag tipsa om Nigella Lawsons bok Fest, där finns en grundlig genomgång och recept för det engelska julbordet och (tror jag) även bitar av det amerikanska.

Lycka till, det låter jättekul! Man brukar få julmat fem gånger om så varför inte testa lite nya rätter vid ett sådant här tillfälle?

ElenaD
0
Martin
0

Svenskt julbord är riktigt bra… även om jag inte äter ål, sill och grisfötter. :o) Ja, inte sylta heller, när jag tänker efter.

Alltså: Julen består av en egengjord julskinka, används företrädesvis på sena kvällsmackor med senap (gottgottigottgott). Sen består den av två rejäla klassiska julbord, ett med jobbet - och ett med föräldrarna och systern.

Sen får det gärna bli fina middagar - men inte julbord - vid de övriga julmiddagarna, för som sagt - man tröttnar fort. :o)

mvh Martin