Matlust iFokus

Matlust

Etikettfågel
Läst 2339 ggr
Pernilla
2005-11-16 15:10
0

Anka

För ett år sedan serverades jag en fantastiskt god anka på en liten korsikansk restaurang. Är det någon som har erfarenhet av att tillaga anka? Är det svårt?

Pelle
2005-11-19 14:12
0

Har tyvärr bara erfarenhet av att äta anka, vilket jag gör mer än gärna, men skulle gärna lära mig så jag gör ett försök nästa helg tror jag. Skulle så gärna vilja återskapa den Anka 'l Orange jag fick på ett hotell i Florida för många herrans år sedan. Återkommer om det lyckas…

men, man kan ju dra lite slutsatser av att äta också, och bl a så tror jag att man bör behandla köttet mer som lamm och nöt än kyckling. Har ingen aning om salmonella och annat i samband med anka, men om den blir för genomstekt så blir den väldigt trådig och trist. behålla fettkappan och skinnet genom hela tillagningen tror jag också är att rekommendera då fågeln öser sig självt då.

Såhär i förbifarten kan jag tipsa om den marinerade ankan på Noodle House. Kanon, bra "anksmak" och lite härlig hoisinmarinad, wokad med chili bla. Småstark, men kanongott. eller varför inte ankbröstet på Bistro Süd på Swedenborgsgatan.

Pernilla
2005-11-20 00:39
0

Tack för rekommendationerna! Hittade just ett recept på apelsin- och camparimarinerad anka, ska testköra det och lägga ut det sedan. Det verkar spännande.