Uppläggning
Jag börjar ledsna på mitt begränsade urval av uppläggningsfat. Finns det någon som har rekommendationer var man hittar fräscha, stiliga fat och skålar till en human penning? Eller har ni andra idéer på hur man presenterar käket?
(Man kan ju drömma om lyx-salladskålen från iitala…)

Jag köpte en del ute i Gustavsberg för ett tag sedan. Ibland har de försäljning av andrasortering och då kan man hitta bra saker nästan billigt.
Oskar
Beror ju på vad du tycker är humant, och framför allt vad du vill ha :) Ikea har ju en del fynd ibland faktiskt, och det är onekligen billigt. Fabriksbodarna i Gustavsberg är inte dumt om man vill ha Höganäs, Iittala (fast de har mest glas), Villeroy Boch (fortfarande dyyyyrt) eller Orrefors/Kosta Boda. (Fast de har ju inte så mycket fat då.)
Jag gillar Mateus porslin, finns på Room och NK. Vi hade tur och fick två jättefina fat i bröllopspresent, men de är inte heller sådär superdyra. 3-400:- ungefär.

Ett hett tips är faktiskt att kolla igenom antikaffärer, loppis, Myrornas osv. Det finns så mycket otroligt udda och läckert porslin där.
Håller också med Anne om att Mateus porslin är väldigt vackert, det vackra rosa fatet du fick var så fiiiint…:)
Beroende på vad du vill ha och betala kan auktionsverket ha serviser. Det lär visst gå att få relativt mycket porslin för rimliga pengar om man har tur.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag ville lämna in min Rosenthal-servis på Auktionsverket, men de vägrade ta emot den "för folk vill inte diska för hand"… Låter som rent nys för mig, tycker jag om ngt vackert och ömtåligt porslin och det är handdisk så är det väl för sjutton inga problem att ta några svep med diskborsten. Jag får verkligen intrycket av att massor av människor vill ha gammalt. vackert, ovanligt porslin att ha som fint emellanåt, eller?!
Pia, visst vill man det! Men, Auktionsverket har nog en poäng också. Gamla serviser är ofta otroligt billigt att ropa in på auktion! (Om det inte rör sig om väldigt ovanliga saker.)

http://www.bukowskis.se/cgi-bin/katget.cgi?0538@1507@GLAOPK@0@0@2@@SE
När du ska servera biff med bambuskott? :)
Oskar

#5 Jag älskar min gamla ömtåliga servis som jag ärvt efter min mormor. Den diskar jag gärna och omsorgsfullt för hand.
#7 O så snygg! Ooooo så dyr!!! :)
Gillar också Mateus, men det är ju precis i överkanten för vad plånboken gillar. Gillar det här danska också - droste? broste?
#7, #8: Tur att den var så dyr.. Annars vet man aldrig i vems kök den hade hamnat… 
Mvh // Johan