Löklimpan
min sambo tjatar här på mig att jag ska fråga om en "löklimpa" någon som känner igen detta? en limpa av bara gul lök som bakas i brödform, trallar han vidare lite lyriskt 
Om någon har ett recept på detta skulle han antagligen bli överlycklig!
/annika
Oj, det har jag aldrig hört talas om
Är det bröd över huvud taget, eller bara bakad lök på nåt vänster? Spännande!
Oj det har jag aldrig hört talas om. Hoppas du får napp, för jag vill gärna höra svaret på din fråga.
Det enda sådant jag har sett är när jag var på en amerikansk restaurang och de hade friterat lök i en form så det såg ut som ett bröd. De hade doppat (tror jag) löken i paneringssmet och sedan lagt den i en form (av ett galler skulle jag tro) och doppat ner den i frityrolja.
Inget för mig, men nu gillar jag inte friterad mat.
Nej jag tror inte det skulle vara friterat. Han sa att det smakade ganska milt och att konsistensen var mjuk med ett lite hårdare "skal" och att det var hemskt gott, bara lök som en köttfärslimpa antar jag?
Men han tror att det måste varit något som höll ihop det och undrade lite hur man lagade till det. han har inte ätit det här i Sverige (minns tyvärr inte vart heller) men går ju att ta reda på, kan jag ju söka på nationalrätter vidare på google, men antar inte att det finns några träffar på "löklimpa" direkt.
ajnika, vilket land pratar vi om?

De är då jag som har dragit igång denna fårgeställning.
Den fantastiska löklimpan åt jag på ett halvfint ställe i Frankfurt den hade bakats i en brödform och det tog rätt lång tid att få in den. Det vill säga den kom ut när vi hade kommit halvägs in i huvudrätten.
Den va nästan som om löken hade mosats ihop i formen och kokats innan för att bli mjuk å mild.
Så den var inte friterad eller något sådant utan en fast limpa.
Grymt gott var de i alla fall!