Ahlgrens bilar...
Vad säger ni, går det att avgöra på smaken vilken färg en godisbil från Ahlgrens har? Jag är tveksam… :)
Mvh // Staffan
ps. När jag letade efter Ahlgrens hemsida sprang av misstag på en sajt som passar bra in i tråden om märkliga sajter… :)

Jo det går visst!:) Fast med åren har de tre olika smakerna ändrats och skillnaden är inte lika distinkt längre…
Den röda smakar lite mildare, rundare och aningens sötare (min favvis)
Den vita lite skarpare, nästan mintaktigt (bra att ta till som en "brytare" mellan rött och grönt, så man känner skillnaden mer)
Den gröna är mer intetsägande i smaken, mest som en utfyllnad i påsen tycker jag.
Det känns som man bryr hjärnan med synnerligen viktiga ting, alltid och hela tiden…:)

Av din beskrivning att döma så är det stooor skillnad på de olika "smakerna". Är verkligen helt säker på att det inte är ögat som känner smakskillnaden? :)
> Det känns som man bryr hjärnan med synnerligen > viktiga ting, alltid och hela tiden…:)
Vad menar du? Det här måste jag klura på ett tag… 
// staffan

Jag försökte göra ett ett blindtest en gång, men vill minnas att det inte fungerade så bra, berodde dock troligen på att jag just då var mer intresserad av att få in så många bilar i munnen så snabbt som möjligt än att verkligen uppleva smakskillnaden…:) Men jag hävdar att det verkligen går att känna stooor skillnad om man tar sig tid, smaklökar med stor känsla för nyanserna i Ahlgrens bilar tror jag alla kan utveckla med tiden…:)
Man kan även testa att blanda t ex röd-vit bil, då blir det ju en fjärde smak!
En kompis till mig tipsade om att det är väldigt intressant att liksom proppa hela munnen jättefull med bilar och smaska på… Lät inte så väldigt gott tycker jag, det är ju trevligare att njuta påsen lite lagom sakta så där…

#1 Vaddå vaddå, de gröna är ju godast! De smakar ju lite syrligare än de nadra. De vita är inte lika goda som de var förr. Och ja, Staffan, jag klarar ett blindtest, åtminstone lurar jag ut vilka som är vita och mintiga.
Det viktigaste med bilar är nästan konsistensen. De måste vara lagom sega så man kan dra ut dem en halv centimeter ungefär. Då är de lagom färska!

jag äter de alltid tre och tre, en av varje färg! =)

#4 ja vet, smaken är som baken…:) Håller med om konsistensen, de får inte vara för färska och inte för gamla, utan alldeles lagom härligt sega…

Va, är det inte bara olika färg?
#5 vad gör du om det inte går jämt upp då?
Klart det är olika smak! Känns tydligast om man tar ett par av samma färg, typ 2-3 stycken, på en gång..

#5 (rumpino)
> jag äter de alltid tre och tre, en av varje färg!
Haha, visst är det lustigt att man tycker om att blanda färgerna, eller att äta flera av samma färg? Det spelar nästan ingen roll hur man gör, man blir ändå nöjd.
Så länge det inte är två av en färg och en av en annan… 
// staffan

Jag föredrar reservdelarna (däcken) dom svarta 
Jag gillar syrliga så det blir "Skyltar" för min del!

Ja, Kiara svart salt godis är godast.
Jag känner också smaken på bilarna. Dom gröna tycker jag är godast.
Carola

=) ibland får man fuska liiite