Segkaka
På 50-talet när jag besökte min mormor i Granlo/Selånger utanför Sundsvall köpte vi av den lokala bagaren en "segkaka" som måste ha varit en lokal variant.
Jag har trots många smakprov på liknande kakor inte lyckats hitta någon motsvarighet. Jag fick i dag recept på varianter från Indal och Gällivare tack vare Ann-Marie i Indal som jag även talade med per telefon.
Jag är intresserad av fler tips innan jag börjar provbaka.
Olle
Ah, någon slags mjukt tunnbröd alltså? Det lät ju himla gott, men jag har ingen aning om hur man gör - det har jag aldrig bakat. Kan man ens göra det i vanlig ugn? (Eller ja, antagligen om man har en baksten eller pizzasten, eller rent av en plåt som man förvärmer..)
Undrar om det är såna min moster brukade åka till Dalarna och baka varje år. De ser nästan ut som en oblekt linnetrasa i färgen, är väldigt tunna och lite sega? Sååååå goda. Men du - vilket lousy recept! Hur GÖR man då?

Anne&Illan!
Brödet skall visst göras i vedugn men troligen går det i vanlig ugn även om smaken inte blir exakt "rätt". Ett av recepten fanns på länken ovan. Jag tänkte bjuda familjens damer på en dag i Bagarstugan. Får se om bakguiden kan fixa något i den vedeldade ugnen!
Exakt hur det bakas vet jag inte, men det alternativa receptet jag fick per telefon kommer här:
RECEPT PÅ SEGKAKA
Erhållet av Ann-Marie Löfstedt, INDAL.
5l Fetmjölk (ljummen)
1-2 msk salt
2-3 pkt jäst
1,5 flaska ljus sirap
anis, fänkål, kummin
2 kg vetemjöl
2 kg rågsikt
Låt jäsa i 1,5 – 2h
Degen skall vara lös.
Baka ut i vetemjöl i 0,5 – 1 cm kakor.
Glömde fråga om ugnstemp och gräddtid men det ôrdner sig alltid.
Bifogar bild från den "Bakarstuga" - ja så säger vi - där vi kanske skall prova receptet.
Vilken härlig bild - och lyckos dig som har tillgång till bakarstuga.
Misstänker att degen ska arbetas en del för att utveckla glutentrådarna, det borde ju vara det som ger segheten. Du får rapportera sen hur det gick!
Undrar om det går att göra en betydligt mindre sats, och kanske.. steka i stekpanna? Hmm…