Räkor i currygrädde
Superenkel rätt att servera med ris eller pasta.
För 4 pers behövs:
1 kilo oskalade räkor eller vilken mängd de nu blir av färdigskalade skalade 500 gram?, 3 deciliter matlagningsgrädde, 2 teskedar curry (eller efter behag), 1 finhackad gul lök.
Låt den hackade löken fräsa i lite olja och curry. Häll i grädden och smak av med salt och peppar. Låt såsen puttra tills den tjocknar. Lägg i de rensade räkorna och låt dem bara värmas upp.

Om man lägger till cirka 1 röd och 1 grön paprika och två klyftor vitlök så blir det ett recept som jag lärt mig av en god vän. Brukar kalla det Albins Räkpanna. Kanonsmarrigt och enkelt.

#0 jag har för mig att ett kilo räkor blir 330 gram skalade 1/3 går bort i skal. Är räkorna inte färska så köp färdig skalade det lönar sig
Man kan köpa en liten mängd färska och skala dom och ha resten färdigskalade det förhöjer smaken.

Det här lät jättegott, såväl #0 som #1. Jag kommer testa båda och återkomma med en återkoppling här i tråden.
Lagom enkelt för en "ungkarl" som mig också. 
// staffan

Åh det lät gott med paprika i. Kan tänka mig att slantade morötter och svamp kan fungera bra också. Morötter fungerar i allt.
Detta måste jag prova..
åååå nu blev jag hungrig, måste jag testa
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Låter enkelt o bra. Skall testas!

Grymt gott, tack för tipset Pia. Avnjutes osällan på Fazer rallarhalvor.

Oj, Fazer rallarhalvor med räkröran, det var ju en ny variant
Litet tips bara.
Testa att droppa i lite äppelcidervinäger (alternativt äppelbitar).
Nånting händer med curry när "äpple" kommer med.
Kanongott i den här räkrätten!
Som man säger: "De gifter sig".

Har också en variant lika snabb men kanske några fler ingridienser.
Räkor i stark sås
1 kilo räkor med skal
1 tesked curry
1 pressad vitlöksklyfta
1 kryddmått cayennepeppar
2 matsked tomatpuré
1 matsked kinesisk soja
1 burk creme fraiche
lite smör
mums