Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 2329 ggr
Gasoline
0

Är våfflor mat?

Jag och ett par klasskompisar satt och diskuterade om våfflor var mat. Vissa ansåg att det var mer efterätt än mat, men de tyckte dock att pannkakor var mat, och vissa ansåg som mig att det var mat, men ingen "vettig" måltid.

Vad tycker ni?

AnneN
0

Klart att våfflor är mat, precis som plättar (det som en del kallar pannkakor) är mat, men det kan även användas till efterrätt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gasoline
0

Någon mer som har något att tycka?

siberlina
0

Jag kan äta våfflor till middag ibland, så jag tycker det är mat.

Gasoline
0
dolfen
0

Såg i någon tidning ett våffelrecept som inte var "sött".

Som jag kommer ihåg var smeten annorlunda och hade de en röra med bland annat lax i (om jag minns rätt). Tror det var creme fraiche också. 

Lite mer "mat" alltså. Glad

Sehvrin
0

Svår fråga. Tidigare har jag inte tänkt på våfflor som mat, men jag tycker ju att pannkakor är mat så egentligen är det ju befängt att jag inte tycker att våfflor är det Obestämd

Fast jag har i alla fall alltid räknat våfflor till fika/mellanmål, eftersom vi oftare har det till fika än till efterrätt.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

mammiz
0

Tycker inte våfflor är mat. Men jag tycker inte pannkaka är mat heller. Gott som efterrätt! Glad

dolfen
0

Jag har hittat receptet nu. Ingen creme fraiche var det i den.

Jag har inte testat, men jag tycker det verkar intressant. Till förrätt kanske!?

Det är annorlunda än vad jag är van vid (sylt och grädde på).

Dillvåfflor med goda laxröran. 4 portioner

Våffelsmet:

50 gram smör

2 ägg

3 deciliter mjölk

2 deciliter mjöl

1/4 tesked salt

1 tesked bakpulver

1 knippa dill

Topping:

100 g kallrökt strimlad lax

½ deciliter Kalles kaviar

2 matskedar pepparot

cirka 1 tesked citronsaft och lite rivet citronskal

200 gram philadelphiaost

svartpeppar

salt

färsk basilika

1 tomat

Gör toppingen först, så den kan "ligga till sig" under tiden man gör våfflorna.

Mitralis
0

Jag äter både pannkakor och våfflor som mat, fast med något efterrättsbetonade tillbehör som till exempel glassSkäms.

Ugnspannkaka och Fläskpannkaka är mat tycker jag.

Crepes borde ju passera som mat, fast det är pannkaka, eftersom det  är köttfärs, svamp eller annat gott i som "matar" till det Glad

werner
0

Jag måste vara tråkig tycker det inte är mat men samtidigt äter jag inga pankakor/plättar eller våfflor (undantag för rårakor och så vidare på potatis)

rifla
0

Hantera inlägg

Våffeldagens recept

• 6 ägg
  • 2½ deciliter grädde
  • 2 matsked smält smör
  • 1 kryddmått salt
  • 1 tesked kanel

Vispa ihop allt sammans ordentligt. Värm upp våffeljärnet ordentligt och smörj med smör.

Servera med blåbär eller bara vispad grädde eller varför inte hacka ett ägg och blanda med lite rom och creme fraiche.

Variationerna är oändliga.

Mitralis
0

Är det någon som har ett recept utan grädde? Låter gott med grädde också, men det har jag aldrig hemma.

Chestnut
0

För mig är våfflor lite "junk food", inget man äter till middag eller lunch varje dag men någon gång ibland.

Med vänliga hälsningar
Chess

sissie
0

Crépes är ju också pannkakor fast rullade med fyllning. Ibland gratinerade i ungen med lite ost på.

Så då blir det ju mer matigt.

Annars tycker jag att pannkakor och våfflor är rätt matiga.

De innehåller ju både ägg och mjölk. Bra saker båda två. Det är väl mer tillbehören som påverkar om det är nyttigt eller inte.

Provade en gång på lunchrestaurang en annorlunda pannkaka. Den var det ostskivor på och skinka. Inte så dumt alls. Till den gigantiska pannkakan fick man en trevlig sallad.

Nystartad sajt om jänkare! CoolWrooom!

Amerikanska Bilar

Pontiacsgirls blogg