Matlust iFokus

Matlust

Etikettmatprat
Läst 3002 ggr
Sehvrin
0

Frukostförslag, tack

Jag tycker frukost är det mest oinspirerande målet mat på hela dagen, så jag skulle behöva få hjälp med en massa förslag så att jag blir inspirerad.

Jag har ofta svårt för att äta mjukt bröd på morgonen och jag behöver främst förslag på ordentliga frukostar (eftersom jag tränar 3,5 timmar på lördagsförmiddagarna)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Åsa S
0

Naturell yoghurt gärna åt det fetare hållet med en rejäl müsli (utan en massa socker i, undvik flingor och liknande med snabba kolhydrater, du behöver långsamma kolhydrater + protein vid träning i såpass många timmar. Äter man mest snabba kolhydrater tar orken snabbt slut).

Ägg i olika former, proteinrikt och man kan göra massor av olika saker med dem.

Havregrynsgröt, rågflingegröt, dinkelgröt el dyl. (undvik sånt som mannagrynsgröt och risgrynsgröt det är mest snabba kolhydrater i dem). Det går bra att koka flera portioner gröt och sedan förvara kastrullen i kylskåpet och sedan bara ljumma upp gröten på tallriken i mikron, ca 1 vecka kan gröten stå i kylskåpet utan att bli dålig.

Ät hårt bröd ifall du inte kan äta mjukt, gärna med något proteinrikt på som ex. makrill, hummus, kött el dyl.

Sehvrin
0

#1 Tack för tipsen! Har funderat på det där med gröt lite, och av de sorter jag testat på så är det bara mannagryn jag tycker om (havregryn är ätbar, men sällan god)

Men jag har börjat gilla quinoa och hört att man kan göra gröt på det, fast jag har inte lyckats få fram om man kan ha hela frön eller måste ha gryn, någon som vet?

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Åsa S
0

Testa att smaksätta havregrynsgröten med ex. torkade frukter det blir en godare smak då + du behöver inte ha något på gröten mer än mjölk sedan. Annars är ju allt nytt i matväg ofta något man måste vänja smaklökarna för.

Till quinoagröt använder man för det mesta quinoaflingor.

andreas0
0

#0, En ordentlig äggröra står man sig länge på. Speciellt med lite stekt bacon till. Glad

Stärkelserik mat som t.ex. bröd och gröt är inte så bra om man vill hålla sig mätt länge, eftersom det höjer blodsockret så snabbt så blir det stora blodsockersvängningar, vilket gör att man blir hungrig snabbt igen.

johan86an
0

jag kör rätt lätt frukost tre mackor nått påläg o ttyp lite vatten de känns tillräkligt för mig hehe tips på pålägg kan vara allt från kort till skinka kanske någgon mjukost eller varför inte de ultimata enligt mig kaviiar med ägg!

[Asta]
0

Jag har också väldigt svår för bröd och annat svårtuggat på morgonen. Jag brukar äta frukt i bitar med en fröblandning (alternativt musli) och naturell youghurt.

siberlina
0

blanda   ihop  ett  ägg   med  lite  mjölk    , sätt  på stekpannan   .doppa    vitt   bröd    i  äggblandningen   ,stek    lagom  på båda sidor    , lägg  upp  på ett  fat  ,  häll gärna   på  något     du  tycker   är  gott  ,    jag    brukar   hälla    på sirap    . eller inget   ,eller   smält  ost , och en  kopp  te   till  mmmm

Lena82
0

Vill man ha lite lättare frukost föreslår jag naturelle yoghurt eller vaniljyoghurt med bär (antingen färska eller frysta osockrade som man tinar). Även gott som "snacks" istället för godis.

dolfen
0

Jag såg som hastigast att de tog upp ämnet frukost i programmet "Plus".

botakt
0

olika Smoothisar med frukt å bär i :) Det är nyttigt och snabbt lätt är det väl också. Finns olika böcker om det att man kan göra olika Skrattande

ConraDargo
0

1dl mjölk

2dl sojamjölk m. chokladsmak

1dl sportgryn (havregryn går bra)

1dl proteinpulver

1st ägg

1st banan

Mixa ordentligt och drick upp :)

Lena82
0

#11 Det enda som lät gott där var den vanliga mjölken. Fast jag är väldigt kräsen. Banan har jag aldrig kunnat äta inte ens som bebis

ConraDargo
0

Prova först, det blir fantastiskt gott - betydligt bättre än vad man kan tro när man får ingredienserna uppräknade för sig bara sådär. Jag lovar :)

Druckit det varje morgon sedan drygt ett halvår tillbaka.

Lena82
0

Men man kän väl plocka bort bananen? Jag har försökt att äta banan flera gånger under min levnadstis men det går bara inte. Jag klöks och vill bara spotta ut det igen. Varje gång innan jag har smakat har jag bestämt mig at nu ska jag börja äta banan, men sen tar det tvärstopp.

ConraDargo
0

Jaa det är klart, ta bort den om du nu tror att du kommer kunna känna av smaken pass mycket :) Halva anledningen till varför jag tillsätter banan är ju för proteinernas skull, samma med ägget.

Lena82
0

#15 Då kanske det är något jag skulle testa nån gång. Jag är så känslig när det gäller banan att jag till och med nästan klöks av doften. Så det var tufft när jag skulle torka banan till kaninerna. Vet inte varför det är så men det har det som sagt varit sen jag bara var ett några månader gammal.

Oriel
0

Jag äter aldrig frukost, jag dricker bara kolsyrat vatten :O

-' Rebecca Johansson

giffan
0

#16 Jag ÄLSKAR banan. Men när jag var gravid klarade jag inte av banan, inte ens lukten. Nästan så jag kräktes. Ibland kunde jag bara gå in i en butik å gå för nära bananerna så fick jhag kväljningar.

kanske är något med banan som inverkar negativt.

jag tycker inte man ska tvinga i sig något man inte gillar, bara för att det är nyttigt.

Måste finnas andra alternativ

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

cillisw
0

1 portion havregrynsgröt med en liten klick lättsockrad lingonsylt, ett glas färskpressad apelsin juice, två skivor knäckebröd med 4% naturell färskost, gurka och lite grönsakskrydda, mums! :)