Malmös vitlöksås
Vitlökssåsen som finns i Skåne (åtmindstone Malmö) är krämig och jättegod. Man kan ta den om man äter falafel. Men om man kommer längre upp i Sverige så får man en platt och inte alls likadan sås som inte är nå god.
Vart kan man köpa (eller göra) sån vitlökssås som finns i Malmö? För det är så himla gott att äta den med kyckling. Jag kan inte förstå att det kan bli sån stor skillnad mellan såserna 
- Medarbetare på studier.ifokus
Man kanske blandar ner mera sånt som exempelvis fet turkisk yoghurt i Malmö? Då blir det ju tjockare och krämigare konsistens.

#1 Jag vet inte riktigt. Vitlökssåsen smakar mer vitlök på något sätt.
Men jag kan ju alltid prova det 
Alltså, att hela malmö skulle ha god vitlöksås trvivlar jag på. Vad är det för sort du syftar på? Från en snabbmatsställe? Restaurang? Affären?

#3 På alla dem ställena som jag åt så var det samma sås. Det var snabbmatsställen som hade den såsen.
Du får väl fråga dem. Kanske köper de den i Köpenhamn.
Ja, då får du väl helt enkelt fråga där var dom köper den.
Om det är så att den smakar mer vitlök än i övriga Sverige (vilket jag inte tror gäller generellt) så är det väl helt enkelt så att man har mer vitlök i den? 
mvh Martin

#7 Jo så kanske det är… Men konsistensen på dem är olika också. Den som inte är så god är mer gulaktig..
De köper säkert från samma leverantör. Det kan ju vara lite regionbundet.
/Maria
Jag har ätit kebab med vitlöksås på olika ställen i malmö, och inte var det samma sås på de olika ställena.
Det att de fått så fin vitlökssmak kan bero på 2 saker dels att du inte tagit för mycket vitlök från början utan låtit såsen stå och dra. Sen kan de också vara tillsatt vitlöksgranulat vilket ger en mycket starkare mer markant vitlökssmak detta kanske är svaret på din fråga men jag har läst de mesta som står här och mycket ser ut att kunna påverka så vem vet
men detta tror jag i alla fall kan vara orsaken.

Tack för svaren alla
Får väl be min brorsa som bor i Malmö att fråga vart dem köper in. Eller att jag får prova era tips!
Man kan ju göra vitlökssås på creme fraiche. Då blir den ju lite fastare i konsistensen.