Favoritfisk
Vad har ni för favorit-fiskrätter? För mig är knaperstekt abborre ur mormors stekpanna ett av mina bästa matminnen någonsin.
//Pernilla
Min favoritfisk är böckling. Näst sista gången jag "åt" böckling hade det legat lite fisk på en macka jag åt. Jag var ungefär tre år. Halsen svällde upp och jag kunde inte andas. Sedan satt jag med mamma på trappen ute i mörkret för att få frisk luft. Hela tiden var hon beredd att åka iväg till sjukan.
Andra gången hade mattanterna i skolan använt samma bestick i min icke-fisk-mat som till resten av skolans fiskmat. Sedan åkte jag ambulans till sjukhuset. När jag kom tillbaka efter helgen frågade en bekant: Hade inte du brutit benet? Så kan rykten spridas…
Mvh // Johan

Det är ju jättebra att du skrämmer bort folk från tråden, älskling…

Stackare
Fisk som man blir så klok av ; )
Tonfiskfilé är en riktig höjdare.

Hej
Ja det är verkligen urgott om man grillar den.
Tyvärr går det bara att finna i saluhallar eller på vissa resturanger.
När man tillagar den ska man bara grilla den lätt.
/Linda
Färsk stekt röding med mandelpotatis och tunnbröd är ju aldrig fel. Eller rökt flundra på macka.
Mycket snabb fiskvariant är denna:
Tag fram något sorts fiskblock ur frysen och låt det tina lite om du har tid. Stoppa ner det i en kastrull med cremefraich (man kan spä ut med vatten/ mjölk eller något annat). Skär några tomater i bitar (så många du har, det är tomaterna som är grejen) Krydda med salt el örtsalt och peppar. Koka tills tomaten mjuknat. Ät med ris. Godare än det låter.
Mycket god fiskvariant är annars "fisk med frasigt täcke" som finns i Vår kokbok.
/Lina
rökt lax med pesto är löjligt gott. och sen kan man också använda peperonipesto till stekt vitfisk, med lite hackad basilika över det hela, gott…
fast det kanske godaste jag har testat är att marinera laxfiléer i honung och teryakisås och sedan steka. marinaden kan sedan med fördel användas till en sås.

Som uppvuxen med röding som vardagsfisk så måste jag nog ändå säga att det inte finns mycket i fiskväg som slår ut stekt färsk röding över vilken man slagit en trea grädde.
Jag är inte bara fjällbo utan jag är halvnorska också som härstammar från en bortglömd fjord i nordnorge, och vad är egentligen bättre än kok färsk havsfisk med en klick "römme" och nypotatis.
ibland är det enkla det godaste.
Nyrökt abborre. Eller kanske stekt löja med rommen kvar - fast det var det längesedan jag åt.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Fishshake.
Häll fem deciliter vaniljyoghurt i mixern. Lägg i 100 gram fruset torskblock. Mixa så att fisken blir finfördelad. Häll upp i två höga glas och strö på kanel. Klart!
Vänliga hälsningar
Niklas

Du kan inte mena allvar Niklas?
Det är på våren man skämtar om sådana saker…
// staffan
#11: ;-)
Jag kom inte på något spännande fiskrecept så jag hittade på ett.
Vänliga hälsningar
Niklas

Fiskshake mmmm mumma måste pröva..Kan man ha på strössel och kanske lite blodpuddig i oxå?
mmmm smaskens..

Om jag tänker på min barndom och dom tidigaste fisk minnena så måste det bli fisk, potatis och äggsås (mycket sås)…som jag än idag är löjligt förtjust i :o)
Sen går inte farsgubbens färska enrisrökta sik av för hackor, ett måste varje sommar när vi var i stugan på Åland.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Annars är ju boullabais (stavning) väldigt gott…
Eller mormors strömmingsfiléer med persilja i och stekta i mycket extrasaltat smör, med hemma gjord potatismos…
Grillade tonfiskkotletter, färspotatis och limeaioli…
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

oj vad svårt … av fisksorter gillar jag abborre, torsk, tonfisk, hälleflundra o piggvar bäst … fast jag vet inte riktigt om jag kan finna nån riktig favvorätt här …

Fiskgryta med morötter, dragon och saffran…
Så förbannat gott att man inte vill sluta äta!

Åt en grymt god lunch i torsdags:
Sesam- och korianderrostad laxfilé. Serveras med Yakitorisås, Sobanudlar och washabicreme.
Måste försöka göra något liknande hemma…
Min farfar var en mycket bestämd man. Om han ansåg att något var gott, så var det helt enkelt så… Tex så var abborre, nyfångad och filéad, stekt med smör det godaste som fanns i fiskväg.
Som barn höll jag inte riktigt med, då jag vidhöll min åsikt om Findus fiskpinnar som det största kulinariska mästerverket inom fiskområdet.
Men eftersom gammal i det här fallet verkligen var äldst så har jag givetvis med åren fallit till föga, och framhåller min och farfars favorit abborren som den godaste fisken.
(Fast Svärdfiskcarpaccio med citron och hyvlad pecorino är helt ok det med…)
/pelle

Som emellanåt fuskande mångårig vegetarian blir det fisk ibland… Och då gärna tonfisk, grillad är godast! På Madeira åt vi fantastisk, färsk tonfisk både grillad och i smörgås. SÅ otroligt gott och fräscht, här hemma blir det ju tyvärr mer än ofta lite ofräscht och alltför "fiskig" smak på det hela…
Svärdfisk är mkt gott också.
Fisk med minsta lilla, läbbiga ben går helt bort….

Åh ni glömmer det godast av allt. Gravad lax med stuvad potatis. Det är ju gudagott. Enkelt, gott och nyttigt framför allt.
Sedan kommer jag ihåg sotare. Det är alldeles pinfärsk strömming som man själv har fångat i skärgården. Sedan så hade man dom över elden på kvällen. Jag kommer ihåg att jag åt dom som om det vore chips. Jättegott som Tina säger på TV.
Carola