Snabba pastarätter
Pasta kan vara bra vardagsmat - går snabbt och är gott. Men ibland känner jag mig lite variationslös. Har ni några favorit-pasta-recept att dela er av?

Mm, jag har till exempel ett med fiskbullar, grönsaker och vitlök! Men jag måste rota fram det, är verkligen jättegott! Återkommer 
Med fiskbullar? Förlåt Pia, det låter verkligen alldeles fruktansvärt läskigt. 
Min favvo är mycket enkel - Pasta Bianco. Pasta, smör/olivolja, vitlök, parmesan. Alles.

Med undantag för Annes recept så är detta det enklaste som finns, och så gott. Kom på det när jag åt Spaghetti Vongole i Italien, och insåg att musslorna är goda, men att det går att vara utan dem.
Spaghetti Prezzemolo (kan vi kalla det.)
Tillagningstid 10 minuter
Spaghetti
Olivolja - ordentligt, inga småduttar.
Vitlök - sådär en klyfta per portion
Bladpersilja (hackad) - nån deciliter sådär
1/2 Pressad citron (färsk) eller 1-1,5 deciliter vitt vin.
Koka pastan enligt anvisningar.
Tjonga i vitlök, persilja och olja i en kastrull eller dylikt, värm lite försiktigt (så att inte vitlöken bränns).
strax innan pastan är klar höjer du värmen och tillsätter citron eller vin. Låt koka en lite stund.
Blanda pastan med guckan.
Servera med parmesan, riktig sådan, färdigriven är inte parmesan!
Om man gillar musslor och kommer över prisvärda vongole (venus/hjärtmusslor) så gör man på samma sätt fram till vinet, sen kokar man musslorna i vinblandningen. Då är det en dödssynd att ha parmesan till, fråga mig inte varför, så är det bara. (Jag tycker i och för sig att det är gott)

Inspirationen flödar lite mer festligt, och fettigt.
**Pappardelle con Funghi Porcini (4 personer)
**500 gram Pappardelle
Torkad Karl-Johansvamp (mängd beroende på plånbok, men minst 40 gram)
Vispgrädde enl samvete, har gjort med 50/50 grädde och mellanmjölk vilket funkar, men grädde är att föredra.
Blötlägg svampen i grädden för att få ut alla smaker. (15 minuter brukar räcka).
Häll svamp/gräddblandningen i en stekpanna och låt koka ihop långsamt. Salta och peppra.
Koka pasta enl anvisningar - den kan vara lite extra al dente så får pappardellen och såsen gå tillsammans någon minut på slutet.
Riv en vällagrad Parmeggiano över härligheten. Grana Padano har liksom inte tillräcklig schvung för att märkas.

Tycker alla pastarecepten varit underbara!