Hemkört
För några år sedan var det flera matbutiker som hoppade på Internet-handeltåget och skulle leverera maten till dörren. De flesta floppade. Min gissning är att det var kombinationen av för dyr hemkörningskostad och att marknaden inte var mogen.
Undrar om det har ändrat sig nu. Det känns som att vi börjar använda nätet för det mesta i vår vardag. Finns det någon som har en telefonkatalog eller busstidtabell hemma i något skåp i köket längre?
Jag skulle nog kunna tänka mig att näthandla mat. Ganska ofta är besöket på Konsum mer ett måste än något roligt. Då skulle det vara skönt att göra beställningen på jobbet och sedan få ett pling på dörren och så har någon annat både plockat ihop och burit hem maten.
Kan ni tänka er att handla mat på nätet? Hur mycket skulle hemkörning få kosta för att det ska vara värt pengarna?
Mvh // Johan
Jag prövade det för några år sedan men tröttnade. Då tog det alldeles för lång tid att handla på Internet, men jag antar att jag hade modem på den tiden. När det gäller frukt och grönt framför allt så vill man ju se hur det ser ut också.
Men visst, jag skulle nog kunna tänka mig att handla på nätet ibland när tiden inte räcker till. Hur mycket det får kosta? Beror nog på hur trött jag är.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Snabbheten är definitivt en faktor! Både hur enkelt det är att shoppa och hur snabbt det går att få det levererat.
Minns någon seg nyårsdag när jag knappt orkade gå utanför dörren och bestälde hemkörd pizza. Hela poängen med hemkört var ju att det skulle gå snabbare än att duscha, klä på sig, borsta tänderna, gå ut i kylen till pizzerian som låg en bit bort, gå hem och börja äta… Men det här tog nästan två timmar. Dödshungrig började man äta och insåg att den inte ens var speciellt god.
Den lokala förortspizzerian var både bättre och bara hälften så dyr.
Mvh // Johan

Jag testade för ett par år sedan. Har för mig att i Stockholm så tillhörde Hemköp och NK de första att leverera till dörren. Jag provade båda och tyckte absolut att konceptet höll. Tror det kostade 75 kr extra att handla på nätet. Har faktiskt undrat varför det inte slog, men antagligen var sajterna för komplicerade plus att de var för tidigt ute. Tror marknaden är mycket mer mogen nu. Och att betala 100 kr för att få maten till dörren tror jag många skulle betala. Stora utmaningen är att göra sajterna så pass lätta och tilltalande att det är enklare och roligare att handla maten på nätet.
Oskar
Vi handlade från vår lokala Ica till för något halvår sedan då de slutade köra hem mat. Det kostade knappt 100 kronor att få hem allt. Oss passade det perfekt. Vi gjorde en storhandling i veckan. Nätbutiken höll reda på vad vi hade köpt tidigare så det var lätt att pricka för de saker man vill ha igen. Varje vecka tillbringade jag ungefär tio minuter med att köpa mat på nätet.
Jag skulle gärna göra det igen.
Vänliga hälsningar
Niklas

När det gick att handla mat från nätet så bodde vi fel och kunde inte få det hemkört och skulle vi åka och hämta så var det på andra sidan staden. Det hade tagit längre tid än om man handlade själv så då blev det inte av, men öl hade vi hemkört från tyskland på den tiden
Jag skulle nappa direkt på hemkört om det kom tillbaka idag, kostnad jag vet inte kring hundringen skulle det vara värt. Man kommer ju inte att impulsköpa så en hundring är nog lätt inkänt både på diesel och impulser. Det ända är frukt och grönsaker om inte dom håller hög kvalité då handla jag nog hellre själv.
För något år sedan så handlade vi på nätet i Tyskalnd och sedan kom ASG och levererade det hem till dörren, handlade torrvaror m.m. 2 ggr/år och det var mycket billigare än handla i Sverige. Har nu inte kvar www-adressen men om någon har någon bra vore jag glad att få.

Hej
-När vi bodde i Sollentuna och C blev av med lappen..hmmm….Staffan kommer nog ihåg det..Så tog vi hemkörning fungerade perfekt faktist.
mvh Linda
Har svårt att tänka mig att köpa grönsaker, frukt, kött, fisk, ost eller charkuterier utan att se och bedöma dom. Övrigt vore helt OK att få hemkört- men 100 spänn extra varje gång låter mycket.
Jag skulle inte kunna tänka mig att betala extra - alls! - för hemkörning. Men så tycker jag att det är rätt kul att handla mat också…

#8 Ja jag tänkte också så…att grönsaker m.m. vill man själv välja ut. Men de varor jag fick hemkörda var perfekta. Och läste sedan att de som valde hemkörning oftast fick de finaste grönsakerna/köttbitarna. Antagligen plockas hemkörningskassarna ihop på lagret och då är det ju ingen annan som "snott" de bästa bitarna redan.
99 kr kostar det på:
Oskar

Jag håller nog med Anne, det är lite kul och socialt att välja och handla maten själv. Jag vill välja och klämma mig fram till den rätta tomaten, äpplet osv:) Att handla ingredienserna är liksom en del av nöjet.
Lite som att jag allt annat än gillar att sitta i lunchrum och äta medhavd lunchlåda, det får kosta att äta lunchen ute för det är en social bit i det hela.
Kattsand och stora kattmatssäckar är väl dock rätt trevligt att få hemkört - men det har jag min egen "leverantör" till:)
Äsch, denna tråd handlade ju inte alls om det jag trodde… :(
;)

Jag skulle definitivt handla på nätet om det fanns chans. Vi bor precis så att det är lite för långt att promenera med tunga matkassar men det känns ändå för kort för att ta bilen…
Som många andra påpekat så är frukt och grönt något man gärna vill klämma och känna på. För min del skulle det bli perfekt att slinka in i en affär och införskaffa dessa när jag ändå är ute på mina promenader.
En hundring skulle hemkörning vara värd. Den lär man ändå spara in på att man inte bli lika lockad till impulsköp.
Har hittat en gammal adress som verkar vara nere nu?
http://warendienst.pegit.se/ så det har fungerat att handla matvaror i Tyskland och få det hem till dörren med ca 25-50% billigare än Stormarknaderna i Sverige. så om någon har något annant ställe så vore det bra att skriva och berätta hur det fungerar.
#8: Jag har samma erfarenhet som #10. Det var verkligen topprodukter de plockade ihop. Man kunde exempelvis skriva hur man ville att bananerna skulle vara.
Vänliga hälsningar
Niklas

#15 Jepp, och man kunde handla sådant man aldrig orkar handla i affären. Typ 1 skiva av varje ost och skinka från charken. :)
Oskar

Åhhh märker att det inte är så många av er som är småbarns föräldrar då skiter man i att bry sig om och klämma på maten(då är inte ICA det roligaste man vill slösa tid på eftersom det tar sååå lång tid..)..Urk.. måste erkänna att jag nu kommer tvätta grönsakerna
extra noga eftersom många verkar så klämmiga..
-Leve lite fritid och min friatid består av roligare saker änn att handla.
Ha det så bra!!
mvh Linda